elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

DLR Modular Free-Shapeable CNG-Tank- A Hybrid Composite-Intensive Design

Schierle, Diego und Friedrich, Horst E. (2014) DLR Modular Free-Shapeable CNG-Tank- A Hybrid Composite-Intensive Design. In: 16th European Conference on Composite Materials. ECCM16 - 16th European Conference on Composite Materials, 2014-06-22 - 2014-06-26, Sevilla, Spanien.

[img] PDF (Paper ECCM16)
1MB

Kurzfassung

In the automotive industry, natural gas is currently stored as Compressed Natural Gas (CNG) in cylindrical high-pressure tanks. In order to increase the range of vehicles, a more efficient use of the available design space is needed. For this purpose the Institute of Vehicle Concepts at the German Aerospace Center (DLR) is developing an innovative, lightweight, composite-intensive design for a high-pressure tank: "The DLR Modular-Free-Shapeable CNG Tank". The new manufacturing process, combined with the tank concept, leads to a volume gain of up to 38 % compared to conventional CNG storage systems, based on the available space in the vehicle. However, a new winding process has to be developed for this tank. This paper shows the results of the polar winding of non-rotationally-symmetrical vessels, complexity of the domes and the first tool for the 3D-Winding-System. The German Aerospace Center Institute of Vehicle Concepts is working on the first automated produced prototypes that can be scaled to an industrial level so that a low-cost, shape adaptable CNG tank is possible. With this storage system, CNG vehicles can gain a larger range, further the environment and society will gain an added value because of lower emissions than petrol and diesel, while by using synthetic methane it is possible to reach an emission free mobility.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93491/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:DLR Modular Free-Shapeable CNG-Tank- A Hybrid Composite-Intensive Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schierle, Diegodiego.schierle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, Horst E.horst.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Juni 2014
Erschienen in:16th European Conference on Composite Materials
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CNG, hybrid, composite, lightweight, free-shapeable tank, polar winding, non-rotationally symmetrical vessels, dome, 3D-winding
Veranstaltungstitel:ECCM16 - 16th European Conference on Composite Materials
Veranstaltungsort:Sevilla, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Juni 2014
Veranstaltungsende:26 Juni 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Neuartige Fahrzeugkonzepte und -strukturen (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Institut für Fahrzeugkonzepte > Leichtbau- und Hybridbauweisen
Hinterlegt von: Schierle, Diego
Hinterlegt am:15 Jan 2015 10:09
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:59

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.