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Tracking the Nacelle Vortex Above Aircraft Wing in the ETW at Real Mach- and Reynolds Numbers by Means of PIV

Konrath, Robert und Geisler, Reinhard und Agocs, Janos und Otter, Dirk und Ehlers, Hauke und Philipp, Florian und Quest, Jürgen (2015) Tracking the Nacelle Vortex Above Aircraft Wing in the ETW at Real Mach- and Reynolds Numbers by Means of PIV. AIAA SciTech 2015, 05. – 09. Jan. 2015, Kissimmee, FL, USA. doi: 10.2514/6.2015-1560.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2015-1560

Kurzfassung

Stereo PIV measurements have been performed in multiple planes of the flow above the wing of a high-lift aircraft configuration in order to investigate the performance of strake vortex generators attached to the nacelle with regard to the evolution of flow separations on the main wing at high angles of attack. The measurements have been carried out in the cryogenic pressurized transonic wind tunnel facility of ETW that allows to perform the measurements at real flight Mach and Reynolds numbers by using total gas temperatures and pressures down to 110 K and up to 450 kPa, respectively. Because of this extreme wind tunnel conditions a specific cryo-PIV measurement system has been used. To provide insights into the streamwise development of the vortical flow a light-sheet, oriented perpendicular to the direction of free stream velocity, has been positioned to different chord stations of the wing. This paper focuses on a description of the employed PIV setup in the ETW showing first results for a standard configuration obtained at flight Reynolds numbers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93129/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2015-1560
Titel:Tracking the Nacelle Vortex Above Aircraft Wing in the ETW at Real Mach- and Reynolds Numbers by Means of PIV
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Konrath, Robertrobert.konrath (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, Reinhardreinhard.geisler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Agocs, Janosjanos.agocs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otter, Dirkdirk.otter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehlers, Haukehauke.ehlers (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Philipp, Florianflorian.philipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quest, JürgenETWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-1560
Seitenbereich:Seiten 1-8
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PIV, HINVA, ETW, cryoPIV, High Reynolds number, High-Lift
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2015
Veranstaltungsort:Kissimmee, FL, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:05. – 09. Jan. 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:05 Mai 2015 15:16
Letzte Änderung:05 Mai 2015 15:16

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