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Enhanced Wake Vortex Decay in Ground Proximity Triggered by Plate Lines

Holzäpfel, Frank und Stephan, Anton und Heel, Tobias und Körner, Stephan (2014) Enhanced Wake Vortex Decay in Ground Proximity Triggered by Plate Lines. 4th EASN Workshop, Flight Physics & Aircraft Design, 27.-29. Oktober 2014, RWTH Aachen.

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Kurzfassung

The highest risk to encounter wake vortices prevails in ground proximity, where the vortices cannot descend below the glide path but tend to rebound due to the interaction with the ground surface. Weak crosswinds may compensate the self-induced lateral propagation of the upwind vortex, such that it may hover over the runway directly in the flight path of the following aircraft. With the installation of plate lines at distances of a few hundred meters from the runway threshold, vortex decay in ground proximity can be substantially accelerated. A new hybrid simulation method is employed to capture wake vortex evolution in ground proximity from early roll-up to final decay. The numerical simulations reveal the nature of the disturbances triggered by the plate line and of so-called end effects driven by the sudden loss of lift during touchdown. Field measurement data gathered during the campaigns WakeMUC at Munich airport and WakeOP at special airport Oberpfaffenhofen corroborate and complement the findings of the simulations. Experiments and simulations demonstrate that plate lines appreciably accelerate wake vortex decay and interfere favorably with the end effects. This way safety can be further increased during the flight phase with most reported encounters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93107/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Enhanced Wake Vortex Decay in Ground Proximity Triggered by Plate Lines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heel, TobiasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Körner, StephanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-12
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, hybrid RANS/LES, plate line, field experiment, WakeOP, HALO
Veranstaltungstitel:4th EASN Workshop, Flight Physics & Aircraft Design
Veranstaltungsort:RWTH Aachen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:27.-29. Oktober 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:05 Dez 2014 11:16
Letzte Änderung:05 Dez 2014 11:16

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