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An experimental investigation of biodiesel steam reforming

Martin, Stefan und Kraaij, Gerard und Ascher, Torsten und Wails, David und Wörner, Antje (2015) An experimental investigation of biodiesel steam reforming. International Journal of Hydrogen Energy, 40, Seiten 95-105. Elsevier. doi: 10.1016/j.ijhydene.2014.10.143. ISSN 0360-3199.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhydene.2014.10.143

Kurzfassung

Recently, liquid biofuels have attracted increasing attention as renewable feedstock for hydrogen production in the transport sector. Since the lack of hydrogen infrastructure and distribution poses an obstacle for the introduction of fuel cell vehicles to the market, it is reasonable to consider using liquid biofuels for on-board or on-site hydrogen generation. Biodiesel offers the advantage of being an environmentally friendly resource while also having high gravimetric and volumetric energy density. The present study constitutes an experimental investigation of biodiesel steam reforming, the main emphasis of which is placed on finding optimum operating conditions in order to avoid catalyst deactivation. Temperature was varied from 600 °C to 800 °C, pressure from 1 bar to 5 bar and the molar steam-to-carbon ratio from 3 to 5. Based on the experimental results, coke formation and sintering are identified as the main deactivation mechanisms. Initiation of catalyst deactivation primarily depends on catalyst inlet temperature and feed mass flow per open area of catalyst. By using a metallic based precious metal catalyst, applying low feed flow rates (31 g/h∙cm2) and a sufficiently high catalyst inlet temperature (>750 °C) coking can be minimized, thus avoiding catalyst deactivation. A stable product gas composition close to chemical equilibrium has been achieved over 100 h with a biodiesel conversion rate of 99%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92903/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:An experimental investigation of biodiesel steam reforming
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Martin, StefanStefan.Martin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kraaij, Gerardgerard.kraaij (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ascher, Torstentorsten.ascher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wails, Davidwailsd (at) matthey.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wörner, Antjeantje.woerner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2015
Erschienen in:International Journal of Hydrogen Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:40
DOI:10.1016/j.ijhydene.2014.10.143
Seitenbereich:Seiten 95-105
Verlag:Elsevier
ISSN:0360-3199
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wasserstoff, Biodiesel, Dampfreformierung
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Antriebsstrang (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik
Hinterlegt von: Martin, Stefan
Hinterlegt am:08 Dez 2014 11:53
Letzte Änderung:28 Nov 2023 08:36

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