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Active Flow Control for an Outer Wing Model of a Take-off Transport Aircraft Configuration - A Numerical Study

Ciobaca, Vlad und Wild, Jochen (2014) Active Flow Control for an Outer Wing Model of a Take-off Transport Aircraft Configuration - A Numerical Study. In: AIAA 32nd Applied Aerodynamics Conference. AIAA Applied Aerodynamics Conferece, Atlanta, 2014-06-16 - 2014-06-20, USA. doi: 10.2514/6.2014-2403.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2014-2403

Kurzfassung

This contribution discusses the implementation of fluidic actuators that produce a pulsed outlet flow on a three dimensional model of the outer wing of a long-range transport aircraft at take-off, by high-fidelity numerical simulations. The leading-edge high-lift unprotected wing extension, including a wingtip device, designed for high performance at cruise flight, is subject to local flow separation at high angles of attack and low speed flight conditions. Active flow control (AFC) applied at the outer wing can prevent the formation of large turbulent flow separation and increase the aircraft lift to drag ratio (L/D), decrease the drag (D), and increase the angle of attack (AoA) for maximum lift (CLmax). The performed unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes (URANS) simulations prove the flow changes by the local AFC application and include a variation of the actuator’s geometrical setup. The results suggest a successful implementation on a transport aircraft and with an acceptable blowing momentum coefficient.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92437/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Active Flow Control for an Outer Wing Model of a Take-off Transport Aircraft Configuration - A Numerical Study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ciobaca, Vladvlad.ciobaca (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, Jochenjochen.wild (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2303-3214NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2014
Erschienen in:AIAA 32nd Applied Aerodynamics Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2014-2403
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High-Lift, Active Flow Control, Outter Wing, Take-off, uRANS
Veranstaltungstitel:AIAA Applied Aerodynamics Conferece, Atlanta
Veranstaltungsort:USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 Juni 2014
Veranstaltungsende:20 Juni 2014
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Ciobaca, Vlad
Hinterlegt am:25 Nov 2014 13:57
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:58

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