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Progress in Aerodynamic and Aeroacoustic Integration of CROR Propulsion Systems

Stürmer, Arne und Yin, Jianping und Akkermans, R.A.D. (2014) Progress in Aerodynamic and Aeroacoustic Integration of CROR Propulsion Systems. The Aeronautical Journal, 118 (1208), Seiten 1137-1158. Cambridge University Press. doi: 10.1017/s0001924000009829. ISSN 0001-9240.

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Offizielle URL: http://aerosociety.com/News/Publications/Aero-Journal/Online/2523/Progress-in-aerodynamic-and-aeroacoustic-integration-of-cror-propulsion-systems

Kurzfassung

Contra-Rotating Open Rotor (CROR) propulsion systems have seen renewed interest as an economic and environmentally friendly powerplant for future transport aircraft. Installation effects, i.e. the mutual interactions between airframe components and the rotors, have a pronounced impact on the aerodynamic and aeroacoustic performance for this type of engine. In the past five years, DLR’s Institute of Aerodynamics and Flow Technology has performed a number of numerical studies investigating important aspects relating to engine-airframe integration of CROR engines. In this article an overview of coupled aerodynamic and aeroacoustic simulations investigating representative pusher-configuration CROR engines will be given, focusing on the impact on aerodynamic performance and aeroacoustics caused by the presence of a pylon, the potential for noise reduction by employing trailing-edge blowing at the pylon trailing edge as well as the performance and noise variations caused by different senses of rotation of the rotors. It is shown that the interaction with the pylon strongly impacts blade performance and front rotor noise emissions but that the use of active flow control in the form of pylon trailing-edge blowing can alleviate these adverse installation effects to a notable extent.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92429/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Paper No. 4078
Titel:Progress in Aerodynamic and Aeroacoustic Integration of CROR Propulsion Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stürmer, Arnearne.stuermer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, Jianpingjianping.yin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Akkermans, R.A.D.rinie.akkermans (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:118
DOI:10.1017/s0001924000009829
Seitenbereich:Seiten 1137-1158
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Bearman, PeterImperial College LondonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, Aeroacoustics, CROR, Propeller, Unsteady
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:24 Nov 2014 15:54
Letzte Änderung:14 Jun 2023 15:39

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