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Simulation of Aircraft Wake Vortices During Landing with Decay Enhancing Obstacles

Stephan, Anton und Holzäpfel, Frank und Misaka, Takashi (2014) Simulation of Aircraft Wake Vortices During Landing with Decay Enhancing Obstacles. In: ICAS 2000 Conference (ISSN: 0001-9240), Seiten 1-7. ICAS 2014, 7.-12. September 2014, St. Petersburg, Russland. ISSN 0001-9240.

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Kurzfassung

Wake-vortex evolution during landing of a long range aircraft is investigated in a turbulent environment. The simulations cover final approach, touchdown on the tarmac, and the evolution of the wake after touchdown. An ambient turbulent crosswind and headwind field is generated in a pre-simulation. The wake is initialized using a RANS-LES coupling approach. The aircraft in high-lift configuration with deployed flaps and slats is swept through a ground fixed domain. The fuselage turbulence is modeled as white noise. The further development of the vortical wake is investigated by large-eddy simulation until final decay. After touchdown wake vortices are subjected to strong three-dimensional deformations and linkings with the ground. The downwind vortex is strongly advected with the wind and decays quickly. End effects, appear after touchdown and propagate along the wake vortices against the flight direction. They lead to a non-uniform circulation decay of the rolled-up wake vortices. Additionally the effect of a plate line installed in front of the runway is studied with this method. The plates cause disturbances of the vortices propagating to either side and interacting with the end effects. The plate line further accelerates the vortex decay.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92273/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Simulation of Aircraft Wake Vortices During Landing with Decay Enhancing Obstacles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Misaka, TakashiTohoku University, Sendai, JapanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:ICAS 2000 Conference (ISSN: 0001-9240)
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Seitenbereich:Seiten 1-7
Name der Reihe:29th ICAS Congress
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, hybrid RANS/LES, final approach, end effects, plate line
Veranstaltungstitel:ICAS 2014
Veranstaltungsort:St. Petersburg, Russland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:7.-12. September 2014
Veranstalter :ICAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:25 Nov 2014 11:47
Letzte Änderung:09 Feb 2017 19:20

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