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Impact of Wind and Obstacles on Wake Vortex Evolution in Ground Proximity

Holzäpfel, Frank und Stephan, Anton und Tchipev, Nicola und Heel, Tobias und Körner, Stephan (2014) Impact of Wind and Obstacles on Wake Vortex Evolution in Ground Proximity. In: AIAA Atmospheric and Space Environments Conference (ISSN: 0021-8669), Seiten 1-16. 6th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference, 16.-20. Juni 2014, Atlanta, GA, USA. doi: 10.2514/6.2014-2470. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2014-2470

Kurzfassung

Data from different numerical simulations and field measurement campaigns are used to investigate aircraft wake vortex evolution in ground proximity. A new hybrid simulation method is employed to capture wake vortex evolution from early roll-up to final decay in ground proximity. The method is applied to investigate effects of very low flight altitudes and the sudden loss of lift during touchdown. The investigations also comprise a parameter study of vortex behavior at different wind directions and strengths (headwind, crosswind, and combinations thereof) where the vortices are generated at a height of one initial vortex separation above ground. Furthermore, it is shown that vortex decay in ground proximity can be accelerated by the installation of plate lines at distances of a few hundred meters from the runway threshold. Field measurement data gathered during the campaigns WakeMUC at Munich airport and WakeOP at special airport Oberpfaffenhofen corroborate and complement the findings of the simulations. Experiments and simulations demonstrate that plate lines appreciably accelerate wake vortex decay and interfere favorably with end effects. This way safety can be further increased during the flight phase with most reported encounters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92271/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact of Wind and Obstacles on Wake Vortex Evolution in Ground Proximity
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tchipev, NicolaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heel, TobiasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Körner, StephanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:AIAA Atmospheric and Space Environments Conference (ISSN: 0021-8669)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/6.2014-2470
Seitenbereich:Seiten 1-16
Name der Reihe:AIAA 2014-2470
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, hybrid RANS/LES, plate line, field experiment, WakeMUC, WakeOP
Veranstaltungstitel:6th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference
Veranstaltungsort:Atlanta, GA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:16.-20. Juni 2014
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:25 Nov 2014 10:55
Letzte Änderung:09 Feb 2017 19:20

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