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Wake Vortices of Landing Aircraft, in High Performance Computing in Science and Engineering

Holzäpfel, Frank und Stephan, Anton und Heel, Tobias (2014) Wake Vortices of Landing Aircraft, in High Performance Computing in Science and Engineering. Bayerische Akademie der Wissenschaft. [sonstige Veröffentlichung]

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Offizielle URL: https://www.lrz.de/services/compute/supermuc/magazinesbooks/2014_SuperMUC-Results-Reports.pdf

Kurzfassung

As an unavoidable consequence of lift aircraft generate a pair of counter-rotating and long-lived wake vortices that pose a potential risk to following aircraft. The prescribed aircraft separations during landing to avoid wake vortex hazards contribute significantly to capacity restrictions of large airports. Severe encounters of wake vortices have also been reported during cruise. Wake vortex behavior is largely controlled by the prevailing meteorological conditions and the interaction with the ground. The most important meteorological parameters are ambient wind, wind shear, turbulence, and temperature stratification. The Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) develops wake vortex advisory systems for airports and en route which aim at optimizing the air traffic with respect to the measured and predicted wake vortex behavior. As part of such systems simple probabilistic wake vortex prediction models are required that predict wake vortex behavior accurately, robust, and fast. Highly resolving large eddy simulations (LES) conducted on the SuperMUC supercomputer provide valuable insights in the physics of wake vortex behavior under various atmospheric conditions. These LES contribute indispensable guidance for the development of the real-time/fasttime wake vortex models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92269/
Dokumentart:sonstige Veröffentlichung
Titel:Wake Vortices of Landing Aircraft, in High Performance Computing in Science and Engineering
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heel, TobiasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:High Performance Computing in Science and Engineering
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Seitenbereich:Seiten 135-136
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Wagner, SiegfriedLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bode, ArndtLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Satzger, HelmutLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brehm, MatthiasLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Bayerische Akademie der Wissenschaft
ISBN:ISBN 978-3-9816675-0-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, hybrid RANS/LES, final approach, end effects, plate line
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:01 Dez 2014 14:24
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:49

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