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Aircraft measurements of tracer correlations in the Arctic subvortex region during the Polar Stratospheric Aerosol Experiment (POLSTAR)

Ziereis, H. und Schlager, H. und Fischer, H. und Feigl, C. und Hoor, P. und Marquardt, R. und Wagner, V. (2000) Aircraft measurements of tracer correlations in the Arctic subvortex region during the Polar Stratospheric Aerosol Experiment (POLSTAR). Journal of Geophysical Research, 105, 24,305-24,313.

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Kurzfassung

Total reactive nitrogen (NOy ), ozone (O<sub>3</sub>), the tracer nitrous oxide (N<sub>2</sub>O), and carbon monoxide (CO) were measured in situ as part of the Polar Stratosphere Aerosol Experiment (POLSTAR 1 and 2). In total, 14 missions were performed in January and February 1997 and 1998 in the Arctic subvortex region, by using the Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt research aircraft Falcon. During the two campaigns, no signatures of nitrification events in the lowermost stratosphere, due to sedimentation and evaporation of aerosol particles containing HNO<sub>3</sub>, were found. Compact correlations were observed between NO y and O<sub>3</sub>, between NOy and N<sub>2</sub>O, and between O3 and N2O. Mean NOy /O<sub>3</sub> ratios observed in the lowermost Arctic stratosphere in 1997 and 1998 were 0.0046 and 0.0030, respectively. During POLSTAR 1, NOy-N<sub>2</sub>O and O<sub>3</sub>-N<sub>2</sub>O slopes compare quite well with results of previous measurements in the lowermost stratosphere. However, indications for a nonstratospheric NOy source, possibly aircraft emissions, were found. During POLSTAR 2, inferred NOy-N<sub>2</sub>O and O<sub>3</sub>-N<sub>2</sub>O slopes were significantly lower than those previously observed in this region. This might indicate transport from lower latitudes to the Arctic subvortex region.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/9210/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft measurements of tracer correlations in the Arctic subvortex region during the Polar Stratospheric Aerosol Experiment (POLSTAR)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ziereis, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, H.MPI, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Feigl, C.Informatik Zentrum Bayern, MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hoor, P.MPI, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marquardt, R.Maschinen- und Triebwerksunion, MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, V.MPI, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Erschienen in:Journal of Geophysical Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:105
Seitenbereich:24,305-24,313
Status:veröffentlicht
Stichwörter:pollution, upper troposphere, aircraft effects on the atmosphere
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:02 Apr 2008
Letzte Änderung:06 Jan 2010 23:46

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