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Transient temperature fields of turbulent mixed convection in an aircraft cabin caused by a local heat source

Dehne, Tobias und Bosbach, Johannes (2016) Transient temperature fields of turbulent mixed convection in an aircraft cabin caused by a local heat source. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 132. Springer International Publishing Switzerland 2016. Seiten 371-381. doi: 10.1007/978-3-319-27279-5_33. ISBN 978-3-319-27278-8. ISSN 1612-2909.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.springer.com/de/book/9783319272788

Kurzfassung

The impact of a localized, transient head load on the temperature fields in aircraft cabin air flows was investigated in the Do 728 test bed of the German Aerospace Center. Surface and fluid temperatures were analyzed using more than 340 local sensors as well as a grid of polystyrene spheres, which was imaged by an infrared camera. To simulate the impact of the real passengers, thermal passenger dummies were used. The spatial spreading of the heat released by the local source could be characterized for the state of the art mixing ventilation system (MV – mixing ventilation) and a novel ventilation system (CCDV – ceiling based cabin displacement ventilation), which provides fresh air at low momentum through the cabin ceiling. As expected, CCDV provides lower cabin temperatures due to its higher heat removal efficiency. While MV tends to accumulate the heat released by the local source in the passenger zone, warm air is able to ascend to the ceiling more easy at CCDV due to the lower inertia forces. The different amount of inertia forces in the flow between MV and CCDV has a measureable impact on the temporal behavior of the resulting flow patterns during operation of the heat source, which is well reflected in the fluctuations of the temperature elevations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91719/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Transient temperature fields of turbulent mixed convection in an aircraft cabin caused by a local heat source
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dehne, Tobiastobias.dehne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bosbach, Johannesjohannes.bosbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2016
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:132
DOI:10.1007/978-3-319-27279-5_33
Seitenbereich:Seiten 371-381
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, Bremen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUNI StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitsamter, ChristianTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing Switzerland 2016
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-27278-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Mixing ventilation, Displacement Ventilation, Aircraft cabin, Temperature fields, Indoor air flow, Environmental control
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:18 Jul 2016 10:25
Letzte Änderung:05 Nov 2020 09:05

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