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Status of Pressure Sensitive Paint Systems used in DNW

Bruse, Martin und Klein, Christian und Henne, Ulrich und Yorita, Daisuke und Ondrus, Vladimir und Beifuss, Uwe und Rütten, Markus (2014) Status of Pressure Sensitive Paint Systems used in DNW. 122th Meeting of STAI, 2014-10-05 - 2014-10-07, Aussois, France.

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Offizielle URL: http://stai.dnw.aero/schedule.html

Kurzfassung

In DNW a Pressure Sensitive Paint System (PSP) is in use at several wind tunnels which was originally developed by DLR and based on the intensity method. The intensity method has some drawbacks when operated in an industrial wind tunnel. Due to the necessity of image collection for wind off and wind on constellation the tunnel occupation time is nearly doubled. Although the lifetime-based PSP measurement has several advantages compared to the intensity-based method, it is still not a commonly-used PSP technique in wind tunnel testing. One problem is a non-uniform distribution of the measured lifetime over the coated surface. Theoretically PSP lifetime should be independent of the excitation light distribution, dye concentration and paint thickness; however, the measured lifetimes over the coated PSP surface are sometimes not uniform. As a first step, PtTFPP-based PSP for the lifetime-based method has been developed by DLR to improve this lifetime uniformity. In addition special attention was paid to the effect of basecoat material and polymer. The lifetime-based PSP method was applied to a transonic wind tunnel test. As a result, quantitative pressure distributions can be obtained by the lifetime-based method at M = 0.5 and 0.3. The PSP results show characteristic pressure distributions on a delta wing model which are compared to the results with the intensity method and numerical data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91681/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Status of Pressure Sensitive Paint Systems used in DNW
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bruse, Martinmartin.bruse (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Henne, Ulrichulrich.henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yorita, Daisukedaisuke.yorita (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ondrus, VladimirUni HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beifuss, UweUni HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rütten, Markusmarkus.ruetten (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7991-5064NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PSP, Lifetime
Veranstaltungstitel:122th Meeting of STAI
Veranstaltungsort:Aussois, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Oktober 2014
Veranstaltungsende:7 Oktober 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Deutsch-Niederländische Windkanäle > Business Unit Göttingen und Köln (GUK)
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:05 Dez 2014 15:17
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:57

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