elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Robust Runway Scheduling using a time-indexed model

Heidt, Andreas und Helmke, Hartmut und Liers, Frauke und Martin, Alexander (2014) Robust Runway Scheduling using a time-indexed model. 4th SESAR Innovation Days, 25.-27. Nov. 2014, Madrid, Spanien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The runway system is the main element that combines airside and groundside of the ATM System. Efficient models and planning algorithms are required. The best planning algorithm, however, is useless if the resulting plans cannot be implemented in the real word. This often happens because the input data of the planning algorithms is disturbed respectively it changes. For example, an estimated time of an aircraft is not stable for the next ten hours. These disturbances are not deterministic, but often their stochastic distributions with mean values and standard deviations are known. We present a robust model together with an optimization algorithm which explicitly incorporates the knowledge of uncertainty into each planning step. Our approach transforms the planning problem into an assignment problem with side constraints. We compute for every discretized point in time whether an aircraft is scheduled and if so, which one is. Experimentally, we show that running times are better than when using a different non-linear integer optimization model. Our Monte-Carlo simulation for a mixed-mode runway system shows that our approach results in fewer sequence changes and target time updates compared to the usual approach of just updating the plan if the actual plan is not feasible any more.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91259/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Robust Runway Scheduling using a time-indexed model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heidt, AndreasFAU Erlangen-NürnbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Helmke, HartmutHartmut.Helmke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1939-0200NICHT SPEZIFIZIERT
Liers, FraukeFAU Erlangen-NürnbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martin, AlexanderFAU Erlangen-NürnbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:scheduling, uncertainty, time-indexed model, MIP, mixed-integer programming, dynamic time-indexed model, mixed mode runway scheduling
Veranstaltungstitel:4th SESAR Innovation Days
Veranstaltungsort:Madrid, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-27. Nov. 2014
Veranstalter :SESAR JU
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Diederich, Kerstin
Hinterlegt am:29 Okt 2014 14:53
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.