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Comparison between two-dimensional and three-dimensional dynamic stall

Kaufmann, Kurt und Gardner, Anthony Donald und Costes, Michel (2016) Comparison between two-dimensional and three-dimensional dynamic stall. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 132. Springer International Publishing Switzerland 2016. Seiten 315-325. doi: 10.1007/978-3-319-27279-5_28. ISBN 978-319-27278-8. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com

Kurzfassung

Numerical computations using the DLR-TAU code investigate the differences and similarities between dynamic stall on the two-dimensional OA209 airfoil and the three-dimensional OA209 finite wing. The mean angle of attack in the two-dimensional computations is reduced to match the effective angle of attack at the spanwise position where in the finite wing computations the dynamic stall vortex starts to evolve. Small variations of the mean angle of attack in the two-dimensional numerical simulations show a change from trailing edge separation only to deep dynamic stall. The analysis of the three-dimensional flow field reveals that after the evolution of the dynamic stall vortex the flow field is split into two parts: 1. High spanwise velocity towards the wing’s root in the region between the plane of the first occurrence of stall and the wing’s root. 2. High spanwise velocities towards the wing’s tip in the region between the plane of the first occurrence of stall and wing tip.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91238/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:Online ISBN: 978-3-319-27279-5 ISSN: 1860-0824 (electronic)
Titel:Comparison between two-dimensional and three-dimensional dynamic stall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaufmann, Kurtkurt.kaufmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, Michelmichel.costes (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2016
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:132
DOI:10.1007/978-3-319-27279-5_28
Seitenbereich:Seiten 315-325
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, Bremen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUNI StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitsamter, ChristianTU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing Switzerland 2016
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-319-27278-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter aerodynamics, dynamic stall, numerical computations
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:10 Jan 2017 15:57
Letzte Änderung:27 Jan 2021 11:48

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