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STRUCTURAL OPTIMIZATION OF AN UAV LEADING EDGE WITH TOPOLOGY OPTIMIZATION

Radestock, Martin und Riemenschneider, Johannes und Monner, Hans Peter und Rose, Michael (2014) STRUCTURAL OPTIMIZATION OF AN UAV LEADING EDGE WITH TOPOLOGY OPTIMIZATION. In: DeMEASS Design, Modelling and Experiments of Advanced Structures and Systems. DeMEASS, 25.-28. Mai 2014, Ede, Niederlande.

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Kurzfassung

Unmanned aerial vehicle (UAV) are used for a wide range of missions, such as monitoring of forest fires or the observation of the climate. In the context of the EU project CHANGE (Combined morphing assessment software using flight envelope data and mission based morphing prototype wing development) the implementation of different morphing mechanisms to extend the endurance and range is investigated, based on a UAV with a span of 4 m. In this paper the design of one of these mechanisms - an adaptive wing leading edge - is presented. The deflection can be reached by use of a compliant mechanism in combination with a conventional linear actuator. Limited design space is certainly a challenge. The advantage of the compliant mechanism is the avoidance of fine mechanics, which always helps towards lightweight designs. A cost efficient manufacturing technique for such structures is additive layer manufacturing, where a compliant mechanism can be built in one step. In the presented approach, the skin of the leading edge is tailored in the first design step. After that, the topology of the inward mechanism is pre-dimensioned with an optimization routine.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91186/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:STRUCTURAL OPTIMIZATION OF AN UAV LEADING EDGE WITH TOPOLOGY OPTIMIZATION
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Radestock, MartinInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riemenschneider, JohannesInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rose, MichaelInstitut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik - AdaptronikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2014
Erschienen in:DeMEASS Design, Modelling and Experiments of Advanced Structures and Systems
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:TOPOLOGY OPTIMIZATION
Veranstaltungstitel:DeMEASS
Veranstaltungsort:Ede, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-28. Mai 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Stanitzek, Silke
Hinterlegt am:20 Okt 2014 08:35
Letzte Änderung:20 Okt 2014 08:35

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