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The use of topology optimisation in the conceptual design of next generation lattice composite aircraft fuselage structures

Niemann, Steffen und Kolesnikov, Boris und Lohse-Busch, Heike und Hühne, Christian und Querin, Osvaldo M. und Toropov, Vassili V. und Dianzi, Liu (2013) The use of topology optimisation in the conceptual design of next generation lattice composite aircraft fuselage structures. The Aeronautical Journal, 117 (1197), Seiten 1139-1154. Cambridge University Press. doi: 10.1017/s0001924000008745. ISSN 0001-9240.

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Kurzfassung

Conventional commercial aircraft fuselages use all-aluminium semi-monocoque structures where the skin carries the external loads, the internal fuselage pressurisation and is strengthen using frames and stringers. Environmental and economic issues force aircraft designers to minimise weight and costs to keep air transport competitive and safe. But as metal designs have reached a high degree of perfection, extraordinary weight and cost savings are unlikely in the future. Carbon composite materials combined with lattice structures and the use of topology optimisation have the potential to offer such weight reductions. The EU FP7 project Advanced Lattice Structures for Composite Airframes (ALaSCA) was started to investigate this. This article present some of this research which has now led to the development of a new airframe concept which consists of: a load carrying inner skin; transverse frames; CFRP-metal hybrid stiffeners helically arranged in a grid configuration; insulating foam and an additional aerodynamic outer skin.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91164/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The use of topology optimisation in the conceptual design of next generation lattice composite aircraft fuselage structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Niemann, SteffenSteffen.Niemann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9272-0635NICHT SPEZIFIZIERT
Kolesnikov, Borisboris.kolesnikov (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lohse-Busch, Heikeheike.lohse-busch.dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, Christianchristian.huehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2218-1223136887222
Querin, Osvaldo M.O.M.Querin (at) leeds.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Toropov, Vassili V.V.V.Toropov (at) leeds.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dianzi, LiuD.Liu (at) leeds.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2013
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:117
DOI:10.1017/s0001924000008745
Seitenbereich:Seiten 1139-1154
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airframe, Structural Design, Anisogrid
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt), L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Niemann, Herr Steffen
Hinterlegt am:18 Mär 2015 08:29
Letzte Änderung:29 Nov 2023 13:48

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