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An Assessment of the Influence of Fuselage Deformations on the Numerical Prediction of High-Lift Performance

Keye, Stefan (2014) An Assessment of the Influence of Fuselage Deformations on the Numerical Prediction of High-Lift Performance. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Seiten 385-393. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

Within the scope of the joint research project HINVA (High-Lift In-Flight Validation) a fluid-structure coupled simulation approach based on high-fidelity numerical fluid dynamics and structural analysis methods has been applied to DLR’s Airbus A320-232 Advanced Technology Research Aircraft (ATRA) in landing configuration. Coupled analyses were performed using an in-house simulation procedure built around DLR’s flow solver TAU and the commercial finite-element analysis code NASTRAN. In order to assess the influence of fuselage and empennage deformations in the context of high-lift aerodynamics, the existing coupling approach, which considers only the wing and high-lift system to be elastic, has been expanded to the full aircraft. Preliminary results show that fuselage bending deformations lead to a modified flow field on the wing’s upper surface along the wing root and over the engine nacelle where lift breakdown and wing stall originate. It is therefore assumed that for an accurate numerical prediction of maximum lift and associated angle of attack deformations of fuselage and horizontal stabilizer should be taken into account.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91145/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:An Assessment of the Influence of Fuselage Deformations on the Numerical Prediction of High-Lift Performance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keye, Stefanstefan.keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
Seitenbereich:Seiten 385-393
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniverstität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUniverstität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelasticity, Fluid-Structure-Interaction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:20 Okt 2014 11:58
Letzte Änderung:27 Feb 2015 11:27

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