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On the development of a harmonic balance method for aeroelastic analysis

Ashcroft, Graham und Frey, Christian und Kersken, Hans-Peter (2014) On the development of a harmonic balance method for aeroelastic analysis. In: Joint 11th World Congress on Computational Mechanics, WCCM 2014, the 5th European Conference on Computational Mechanics, ECCM 2014 and the 6th European Conference on Computational Fluid Dynamics, ECFD 2014, Seiten 5885-5896. 6th. European Conference on Computational Fluid Dynamics - ECFD VI, 2014-07-20 - 2014-07-25, Barcelona, Spanien.

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Kurzfassung

To efficiently simulate time-periodic, non-linear flows in turbomachinery a Harmonic Balance (HB) method has recently been developed within the framework of DLR’s compressible, Unsteady Reynolds Averaged Navier- tokes (URANS) solver TRACE. As a hybrid time- and frequency-domain method, that solves directly for the complex valued solution harmonics of the URANS equations, the approach allows both the integration of highly accurate non-reflecting boundary conditions and the efficient resolution of non-linear flow phenomena. In the current work the HB-solver is extended and applied to investigate the aeroelastic problem of flutter in turbomachinery. Within this context the HB-method is developed, under consideration of the Geometric Conservation Law (GCL), to support deforming meshes. To validate the approach the well documented aeroelastic test case Standard Configuration 10 is simulated and results are compared to those obtained with an inhouse time-linearized solver and reference datafrom the literature.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90474/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:On the development of a harmonic balance method for aeroelastic analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ashcroft, Grahamgraham.ashcroft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, Christianchristian.frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Kersken, Hans-Peterhans-peter.kersken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4203-6450170998930
Datum:Juli 2014
Erschienen in:Joint 11th World Congress on Computational Mechanics, WCCM 2014, the 5th European Conference on Computational Mechanics, ECCM 2014 and the 6th European Conference on Computational Fluid Dynamics, ECFD 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 5885-5896
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Onate, EugenioUniversitat Politècnica de CatalunyaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oliver, XavierUniversitat Politècnica de CatalunyaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Huerta, AntonioUniversitat Politècnica de CatalunyaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Harmonic Balance Method, Flutter, Aeroelasticity, Turbomachinery
Veranstaltungstitel:6th. European Conference on Computational Fluid Dynamics - ECFD VI
Veranstaltungsort:Barcelona, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 Juli 2014
Veranstaltungsende:25 Juli 2014
Veranstalter :Spanish Association for Numerical Methods in Engineering (SEMNI)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Kersken, Dr.rer.nat. Hans-Peter
Hinterlegt am:08 Sep 2014 07:14
Letzte Änderung:05 Nov 2024 07:40

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