elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An Analysis on the Determinants and Ecological Implications of Aircraft Size on Intra-European High Demand Routes

Zander, Florian und Nolte, Peter (2014) An Analysis on the Determinants and Ecological Implications of Aircraft Size on Intra-European High Demand Routes. DLRK 2014, 2014-09-16 - 2014-09-18, Augsburg.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
591kB

Kurzfassung

Due to the inclusion of commercial aviation into the European Union’s Emissions Trading Scheme (EU ETS), a market based measure aimed at reducing anthropogenic climate change, airlines need to find ways to fur-ther reduce their fuel consumption. Using larger aircraft is one means of doing so, as larger aircraft typically are more fuel efficient than smaller ones. However, market forecasts predict the lion’s share of future traffic growth to be accommodated by additional frequencies, as opposed to larger aircraft. This study utilizes highly detailed longitudinal panel data on 85 intra-European routes over the course of ten years to analyze how an airline’s choice of aircraft size, and in turn, its fuel efficiency, is influenced. Findings show that network lay-outs, competition intensity and fuel price all play key roles in aircraft size choices. Crucially, it appears that the EU ETS may pose a greater challenge to Full-Service-Carriers than to their Low-Cost competitors, as nu-merous aspects of their business logic lead to slightly smaller, and in turn, less fuel efficient aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90469/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:An Analysis on the Determinants and Ecological Implications of Aircraft Size on Intra-European High Demand Routes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zander, Florianflorian.zander (at) student.maastrichtuniversity.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nolte, Peterpeter.nolte (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:European Trading Scheme (ETS), System Analysis, Aircraft Size, Ecology, Air Transport, Airline
Veranstaltungstitel:DLRK 2014
Veranstaltungsort:Augsburg
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 September 2014
Veranstaltungsende:18 September 2014
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Systemanalyse Lufttransport
Hinterlegt von: Nolte, Peter
Hinterlegt am:03 Nov 2014 14:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.