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A Diagnostic Study of the Global Distribution of Contrails, Part II: Future Air Traffic Scenarios

Gierens, K. und Sausen, R. und Schumann, U. (1999) A Diagnostic Study of the Global Distribution of Contrails, Part II: Future Air Traffic Scenarios. Theoretical and Applied Climatology, 63, Seiten 1-9. doi: 10.1007/s007040050087.

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Offizielle URL: http://www.springer.com/springerwiennewyork/geosciences/journal/704

Kurzfassung

The global distribution of the contrail coverage is computed for several scenarios of aviation in the years 2015 and 2050 and compared to 1992 using meteorological analysis data representative of present temperature and humidity conditions and assuming 0.5% cover in a reference region 30° W–30° E, 35° N–75° N covering parts of western Europe and the North Atlantic. The mean contrail coverage of the Earth is computed to increase by a factor of about three compared to 1992 and to reach 0.25% in 2015. For three different scenarios of aviation and for constant climatic conditions, the global mean contrail coverage reaches values between 0.26% and 0.75% for 2050. Contrail coverage increases more strongly than total fuel burn mainly because of more traffic in the upper troposphere and because of more efficient engines with cooler exhaust. The overall efficiency of propulsion is expected to grow from about 0.3 in the fleet average of 1992, to 0.4 in 2015, and to 0.5 in 2050. The expansion of air traffic makes Canada, Alaska, the North Pacific route from North America to Japan and most of the Asian continent new regions where contrails are expected to cover more than 0.5% on average.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/9039/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A Diagnostic Study of the Global Distribution of Contrails, Part II: Future Air Traffic Scenarios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gierens, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sausen, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Theoretical and Applied Climatology
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:63
DOI:10.1007/s007040050087
Seitenbereich:Seiten 1-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Kondensstreifen, Luftverkehr, Klimawirkungen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:24 Jan 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:14

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