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Aerodynamic and structural investigation of an active back-flow flap for dynamic stall control

Opitz, Steffen und Gardner, Anthony Donald und Kaufmann, Kurt (2014) Aerodynamic and structural investigation of an active back-flow flap for dynamic stall control. CEAS Aeronautical Journal, 5 (3), Seiten 279-291. Springer. doi: 10.1007/s13272-014-0106-3. ISSN 1869-5582.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13272-014-0106-3

Kurzfassung

The design and experimental investigation of a back-flow flap for helicopter dynamic stall control is described. A spoiler-type flap is designed, and shown by CFD to reduce the pitching moment peak during dynamic stall by 34 %. Initial experiments with a passively actuated flap in a low-speed wind tunnel showed that the opening and closing times for the flap due to the aerodynamic forces are sufficiently short and that the flap is not affected by the inertial forces of the model pitching. The experiments showed the need for a flap restraint, and that an active actuation is needed so that the flap angle is sufficient at the time of stall to have a control effect. Initial demonstrators for the structural concept of the active back-flow flap using glass fiber reinforced polymer and a solid state hinge are pre-sented, showing the possibility of fabrication as an after-market add-on.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90332/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Published online: 29 March 2014, September 2014
Titel:Aerodynamic and structural investigation of an active back-flow flap for dynamic stall control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Opitz, Steffensteffen.opitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, Kurtkurt.kaufmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:5
DOI:10.1007/s13272-014-0106-3
Seitenbereich:Seiten 279-291
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Henke, RolfDeutsches Zentrum für Luft- und RaumfahrtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active flap, Solid state hinge, back-flow flap, flow control, helicopter, rotor blade
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Multifunktionswerkstoffe
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Opitz, Steffen
Hinterlegt am:22 Aug 2014 11:37
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:24

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