elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical investigation of the spatial resolution requirements for turbulent Rayleigh-Benard convection

Wagner, Sebastian und Shishkina, Olga und Wagner, Claus (2014) Numerical investigation of the spatial resolution requirements for turbulent Rayleigh-Benard convection. In: Turbulence and Interactions Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 125. Springer Verlag, Berlin Heidelberg. Seiten 181-187. doi: 10.1007/978-3-662-43489-5_22. ISBN 978-3-662-43488-8. ISSN 1612-2909.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-43489-5_22

Kurzfassung

The key requirement for setting up a direct numerical simulation (DNS) is a sufficiently fine grid allowing to resolve locally all relevant micro-scales. In case of turbulent Rayleigh-Bénard convection (RBC) this is usually done by fulfilling different analytically derived criteria for the boundary layers and the bulk flow. In order to analyse if these requirements are sufficient, DNS of turbulent RBC in a cylindrical container with aspect ratio unity and Prandtl number Pr = 0.786 have been performed for Rayleigh numbers Ra up to 109. The micro-scales obtained in the DNS as well astheir scaling with Ra are compared with the corresponding theoretical predictions. The analysis reveals that the smallest scales, occurring close to the wall, are about half of the estimated ones. Furthermore, their scaling differs slightly from the estimations while the criterion for the bulk flow fits quite well.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89950/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:DOI: 10.1007/978-3-662-43489-5_19, Online ISBN: 978-3-662-43489-5, Proceedings of the TI 2012 Conference ABC
Titel:Numerical investigation of the spatial resolution requirements for turbulent Rayleigh-Benard convection
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wagner, SebastianSebastian.Wagner (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shishkina, OlgaOlga.Shishkina (at) ds.mpg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:Turbulence and Interactions
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:125
DOI:10.1007/978-3-662-43489-5_22
Seitenbereich:Seiten 181-187
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Deville, Michel O.Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne, SwitzerlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lê, Thien-HiepONERA Chatillon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Estivalezes, Jean-LucONERA Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Terracol, MarcONERA Chatillon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gleize, VincentONERA Chatillon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vincent, StéphaneENSCBP Pessac, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Berlin Heidelberg
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-662-43488-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Direct Numerical Simulation, Thermal Convection
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:18 Sep 2014 15:59
Letzte Änderung:18 Mär 2024 12:30

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.