elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A dynamically adaptive lattice Boltzmann method for predicting turbulent wake fields in wind parks

Deiterding, Ralf (2014) A dynamically adaptive lattice Boltzmann method for predicting turbulent wake fields in wind parks. Kolloquium am der Universität Oldenburg, Institut für Physik, Lehrstuhl Turbulenz, Windenergie und Stochastik, 14. Juli 2014, Oldenburg, Deutschland.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Wind turbines create large-scale wake structures that can affect downstream turbines considerably. Numerical simulation of the turbulent flow field is a viable approach in order to obtain a better understanding of these interactions and to optimize the turbine placement in wind parks. Yet, the development of effective computational methods for predictive wind farm simulation is challenging. Sufficiently resolved computations of the Navier-Stokes equations on moving meshes can become prohibitively expensive, disk or line actuator models simplify the fluid-structure interaction drastically, and most vortex methods struggle representing wake interaction phenomena correctly. As an alternative approach, we are currently developing an adaptive lattice Boltzmann method (LBM) for turbulent weakly compressible flows with embedded moving structures that shows good potential for effective wind turbine wake prediction. The LBM is a very inexpensive time-explicit scheme that is known to add comparably little numerical dissipation to computational results and is thereby well suited for (very) large eddy simulation. Since the method is formulated in an Eulerian frame of reference and on a Cartesian grid, even moving boundaries can be considered rather easily. However, in order to mitigate the inherent error due to limited resolution along non-Cartesian structures, the application of local mesh adaptation is of crucial importance. In implementing a dynamically adaptive LBM with moving boundaries, we rely on our software system AMROC that was originally developed to supplement shock-capturing finite volume methods with mesh adaptation and level-set-based embedded boundary techniques. The presentation will describe all crucial components of the numerical method and discuss first test computations. Among other configurations, simulations of the wake fields created by multiple Vesta V27 turbines will be shown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89902/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A dynamically adaptive lattice Boltzmann method for predicting turbulent wake fields in wind parks
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Deiterding, Ralfralf.deiterding (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Windenergie, Lattice Boltzmann Verfahren, Gitteradaptation, Fluid-Struktur Interaktion
Veranstaltungstitel:Kolloquium am der Universität Oldenburg, Institut für Physik, Lehrstuhl Turbulenz, Windenergie und Stochastik
Veranstaltungsort:Oldenburg, Deutschland
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:14. Juli 2014
Veranstalter :Institut für Physik, Lehrstuhl Turbulenz, Windenergie und Stochastik, Prof. Joachim Peinke, Universität Oldenburg
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Erneuerbare Energie
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SF - Solarforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Windenergie (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:23 Jul 2014 15:50
Letzte Änderung:23 Jul 2014 15:50

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.