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POSSIBILITIES FOR THE USE OF METAL-HYBRID-STRUCTURES FOR VEHICLE CRASH LOAD CASES

Kriescher, Michael und Salameh, Walid und Beeh, Elmar und Roettger, Jan und Droste, Alexander und Otto, Manuel (2014) POSSIBILITIES FOR THE USE OF METAL-HYBRID-STRUCTURES FOR VEHICLE CRASH LOAD CASES. Euro Hybrid, 2014-04-10 - 2014-04-11, Stade.

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Kurzfassung

A major challenge of lightweight construction of car bodies, particularly with materials with high density, such as steel, is the need to use a very low wall thickness. This makes the structures sus-ceptible to buckling, especially in crash load cases. The DLR’s institute of vehicle concepts therefore investigates the use of hybrid structures, for exam-ple by reinforcing the steel shell of a beam with lightweight cores. This leads to a higher stability of the structure, especially for the side impact or the pole crash, which results in a much higher weight specific energy absorption. In order to maximize the performance, a specific balance between several parameters such as the wall thickness, the material properties of the core and material properties of the shell, must be achieved. A multi-parameter optimization was therefore conducted, using LS-Dyna and LS-Opt, in order to maximize the weight specific energy absorption. Also, the impact of different materials on the performance of such structures was investigated. Possible uses for metal-hybrid structures are a rocker rail, or a door reinforcement, for example. They are also extensively used in the car body of a lightweight vehicle which is currently under de-velopment at the institute of vehicle concepts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89407/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:POSSIBILITIES FOR THE USE OF METAL-HYBRID-STRUCTURES FOR VEHICLE CRASH LOAD CASES
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kriescher, Michaelmichael.kriescher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Salameh, Walidwalid.salameh (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beeh, Elmarelmar.beeh (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1857-1330NICHT SPEZIFIZIERT
Roettger, Janjroettger (at) dow.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Droste, AlexanderADroste (at) dow.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otto, ManuelM.Otto (at) sz.szmf.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 April 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:lightweight design, car body, crash behavior, metal hybrid structures.
Veranstaltungstitel:Euro Hybrid
Veranstaltungsort:Stade
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 April 2014
Veranstaltungsende:11 April 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Neuartige Fahrzeugkonzepte und -strukturen (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Hinterlegt von: Kriescher, Michael
Hinterlegt am:23 Jun 2014 13:32
Letzte Änderung:24 Jun 2024 14:58

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