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Mechatronic track guidance on disturbed track: the trade-off between actuator performance and wheel wear

Kurzeck, Bernhard und Heckmann, Andreas und Wesseler, Christoph und Rapp, Matthias (2014) Mechatronic track guidance on disturbed track: the trade-off between actuator performance and wheel wear. Vehicle System Dynamics, 52 (sup1), Seiten 109-124. Taylor & Francis. doi: 10.1080/00423114.2014.881514. ISSN 0042-3114.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1080/00423114.2014.881514

Kurzfassung

Future high speed trains are the main focus of the DLR research project Next Generation Train (NGT). One central point of the research activities is the development of a mechatronic track guidance for the two axle intermediate wagons with steerable, individually powered, independently rotating wheels. The traction motors hereby fulfil two functions; they concurrently are traction drives and steering actuators. In this paper, the influence of the track properties – line layout and track irregularities – on the performance requirements for the guidance actuator is investigated using multi-body-models in SIMPACK®. In order to compromise on the design conflict between low wheel wear and low steering torques, the control parameters of the mechatronic track guidance are optimized using the DLR in-house software MOPS. Besides of the track irregularities especially the increasing inclination at transition curves defines high actuator requirements due to gyroscopic effects at high speed. After introducing a limiter for the actuating variables into the control system a good performance is achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89353/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Mechatronic track guidance on disturbed track: the trade-off between actuator performance and wheel wear
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kurzeck, BernhardBernhard.Kurzeck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heckmann, AndreasAndreas.Heckmann (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0003-3883-8653NICHT SPEZIFIZIERT
Wesseler, Christophchristoph.Wesseler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rapp, MatthiasMatthias.Rapp (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2014
Erschienen in:Vehicle System Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:52
DOI:10.1080/00423114.2014.881514
Seitenbereich:Seiten 109-124
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:0042-3114
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Railway Dynamics, Track Guidance, Mechatronics, Control, Independently Rotating Wheels, Wear
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Heckmann, Dr.-Ing. Andreas
Hinterlegt am:12 Jun 2014 17:20
Letzte Änderung:06 Nov 2023 14:16

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