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Semi-Empirical Modeling of Fuselage-Rotor Interference for Comprehensive Codes: Influence of Angle of Attack

van der Wall, Berend G. und Yin, Jianping (2015) Semi-Empirical Modeling of Fuselage-Rotor Interference for Comprehensive Codes: Influence of Angle of Attack. CEAS Aeronautical Journal, 6 (4), Seiten 557-574. Springer. doi: 10.1007/s13272-015-0163-2. ISSN 1869-5582.

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Kurzfassung

The flow field around the isolated Bo105 fuselage including the tail boom and empennage is computed by an unsteady panel code. Velocities normal to the rotor rotational plane are extracted in a volume around the rotor as a data base. A simple semi-empirical analytical formulation of the fuselage-induced velocities, based on parameter estimation from the panel code data, is extended to include rotor shaft angles of attack from alpha=-90° (hover, vertical climb) to +90° (vertical descent) for use in comprehensive rotor codes. This model allows the computation of fuselage-rotor interferences on the rotor blade element level in a simplified form, thus eliminating the need for costly CFD computation (of this effect). It also allows the prediction of the rotor wake geometry deformation due to the presence of the fuselage in both prescribed wake and free-wake codes. Its impact on rotor thrust, power and trim is estimated analytically using blade element momentum theory.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89338/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Semi-Empirical Modeling of Fuselage-Rotor Interference for Comprehensive Codes: Influence of Angle of Attack
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.vanderWall (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, Jianpingjianping.yin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2015
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:6
DOI:10.1007/s13272-015-0163-2
Seitenbereich:Seiten 557-574
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Bo105, fuselage-rotor interference, comprehensive code, rotor dynamics, rotor aerodynamics, rotor trim
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:20 Aug 2015 15:00
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:24

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