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Novel Lightweight Construction Concepts and Methods for Car Bodies

König, Jens und Friedrich, Horst E. und Winter, Joachim und Schön, Martin (2014) Novel Lightweight Construction Concepts and Methods for Car Bodies. In: The International Journal of Railway Technology. Saxe-Coburg Publications. Railways 2014, 2014-04-08 - 2014-04-11, Ajaccio, Frankreich. ISSN 2049-5358.

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2MB

Kurzfassung

Lightweight design has an important role for rail vehicles. To achieve a significant mass reduction, the consistent usage of all lightweight design strategies is necessary. For this reason, an innovative method has been developed at the Institute of Vehicle Concepts at the German Aerospace Center (DLR), supported by Bombardier Transportation; this method follows an integral lightweight design approach. By using this methodical procedure, the mass of car bodies and train concepts can be estimated without defining the design. In this way it is possible to compare different train and car concepts in relation to their lightweight design potential in an early phase. The car and train concept with the greatest lightweight design potential defines the global dimensions of the related car body shell. The car body shell is subjected to topology optimisation using the loads of relevance for the design. The resulting load-bearing structure comprises load paths adapted to the force flows. These load paths form the basis for an Innovative mass-optimised, modular car body design. The highly loaded car body segment over the running gear is explicitly designed. It is dimensioned by ideally adapting the wall thickness of the structural elements to the loads. The structural behaviour of the design is verified using a real demonstrator.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89171/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Novel Lightweight Construction Concepts and Methods for Car Bodies
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
König, Jensjens.koenig (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9948-1614NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, Horst E.horst.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winter, Joachimjoachim.winter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schön, MartinBombardier Transportraition GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2014
Erschienen in:The International Journal of Railway Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, JoãoLAETA/IDMEC/IST/Universidade de Lisboa & ISEL/IPL, Portugal.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Saxe-Coburg Publications
ISSN:2049-5358
Status:veröffentlicht
Stichwörter:passenger train, high speed, ngt, dlr, lightweight design, methodical approach, train concepts, car body, topology optimisation
Veranstaltungstitel:Railways 2014
Veranstaltungsort:Ajaccio, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 April 2014
Veranstaltungsende:11 April 2014
Veranstalter :Civil-Comp Press
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Institut für Fahrzeugkonzepte > Leichtbau- und Hybridbauweisen
Hinterlegt von: König, Dr.-Ing. Jens
Hinterlegt am:17 Jul 2014 17:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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