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Experimental and Numerical Analysis of the small Scale LAPCAT II Scramjet Flow Path in High Enthalpy Shock Tunnel Conditions

Hannemann, Klaus und Martinez Schramm, Jan und Laurence, Stuart und Karl, Sebastian und Langener, Tobias und Steelant, Johan (2014) Experimental and Numerical Analysis of the small Scale LAPCAT II Scramjet Flow Path in High Enthalpy Shock Tunnel Conditions. Space Propulsion 2014, 2014-05-19 - 2014-05-22, Cologne, Germany.

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Offizielle URL: http://www.propulsion2014.com

Kurzfassung

Dedicated experimental investigations of the different components of combined cycle propulsion systems are necessary for the understanding of the physical and chemical processes in both on and off-design conditions and the optimization of each individual component. The focus of the present study is put on the supersonic combustion ramjet. For this type of engine the design objective is a combustor with efficient mixing and combustion within the shortest possible length, but still robust enough to operate in various operational conditions. In the framework of the EU co-funded project LAPCAT II, a M=7.4 supersonic combustion ramjet (scramjet) powered small scale flight experiment (SSFE) configuration was designed. Since free jet testing of the complete combustion flow path (intake, combustor and nozzle) is a mandatory step within the design roadmap of future engines, ground based testing of the SSFE engine was conducted in the High Enthalpy Shock Tunnel Göttingen (HEG) of the German Aerospace Center (DLR). This type of facility allows duplication of flight conditions in excess of M=8. Here tests were performed simulating Mach 7.4 flight conditions in approximately 28 km altitude. The numerically predicted thrust of the engine could be confirmed in HEG utilizing optical tracking of the free flight wind tunnel model. Combining these experimental results with computed aerodynamic data of the complete SSFE showed that for a selected flight condition a positive aero propulsive balance of the complete configuration could be achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89068/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Paper-Nr. SP2014-2969350, Session 23
Titel:Experimental and Numerical Analysis of the small Scale LAPCAT II Scramjet Flow Path in High Enthalpy Shock Tunnel Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martinez Schramm, JanJan.Martinez (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8891-6253NICHT SPEZIFIZIERT
Laurence, Stuartstuart.laurence (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karl, Sebastiansebastian.karl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5558-6673NICHT SPEZIFIZIERT
Langener, TobiasInstitute of Aerospace Thermodynamics, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steelant, JohanESA-ESTEC, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-8
Name der Reihe:Conference Proceedings on CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Shock Tunnel, free flight force, measurement, hypersonic flow, airbreathing propulsion
Veranstaltungstitel:Space Propulsion 2014
Veranstaltungsort:Cologne, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Mai 2014
Veranstaltungsende:22 Mai 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Anlagen u. Messtechnik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:28 Aug 2014 10:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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