elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Non-significant intention–behavior effects in educational technology acceptance: A case of competing cognitive scripts?

Murillo Montes de Oca, Ambar und Nistor, Nicolae (2014) Non-significant intention–behavior effects in educational technology acceptance: A case of competing cognitive scripts? Computers in Human Behavior, 34, Seiten 333-338. Elsevier. doi: 10.1016/j.chb.2014.01.026. ISSN 0747-5632.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563214000314

Kurzfassung

Current technology acceptance research insufficiently considers complex educational settings. Recent research in educational technology acceptance has found weak or non-significant intention–behavior effects. To understand this finding, this paper presents a learning scripts approach to acceptance. A mixed methods approach is used to examine the intention–behavior effect in the context of informal learning in the workplace, focusing on the use of a virtual community of practice (vCoP) where participants share knowledge about the technical use of a software used in daily work tasks. Alternatively, users can access expert knowledge by contacting a Help Desk. As expected, the quantitative results show that the participants develop an intention to use the vCoP, however this intention has a limited effect on the actual vCoP use behavior. Qualitative results reveal that users have two cognitive scripts: an acceptance script, resulting in intention formation, and a help-seeking script, a well-established script in users which is leading them away from the technology and toward alternative help-seeking strategies. The help-seeking script is therefore interfering with the acceptance script, thus explaining weak or non-significant intention–behavior effects. Further research is needed to explore additional scripts that play a role in educational technology acceptance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88934/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Non-significant intention–behavior effects in educational technology acceptance: A case of competing cognitive scripts?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Murillo Montes de Oca, AmbarAmbar.MurilloMontesdeOca (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nistor, Nicolaenic.nistor (at) uni-muenchen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2014
Erschienen in:Computers in Human Behavior
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:34
DOI:10.1016/j.chb.2014.01.026
Seitenbereich:Seiten 333-338
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tennyson, RobertUniversity of Minnesota, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0747-5632
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Educational technology acceptance; Use behavior; Academic help seeking; Informal learning; Scripts
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben hochauflösende Fernerkundungsverfahren (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Methodik der Fernerkundung > Photogrammetrie und Bildanalyse
Hinterlegt von:UNGÜLTIGER BENUTZER
Hinterlegt am:28 Apr 2014 12:55
Letzte Änderung:23 Jun 2023 10:53

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.