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Experimental Investigation of Anode/Cathode Pressure Differences for a Solid Oxide Fuel Cell Gas Turbine Hybrid Power Plant

Steilen, Mike und Schnegelberger, Christian und Henke, Moritz und Willich, Caroline und Kallo, Josef und Friedrich, K. Andreas (2014) Experimental Investigation of Anode/Cathode Pressure Differences for a Solid Oxide Fuel Cell Gas Turbine Hybrid Power Plant. ICEPAG 2014, 01.-03. Apr. 2014, Newport Beach, Kalifornien.

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Kurzfassung

Solid Oxide Fuel Cells (SOFC) and gas turbines can be coupled directly to form efficient hybrid power plants providing electricity based on various fuels. To ensure stable and efficient system operation the different operating characteristics of the major components SOFC and gas turbine require careful consideration of component design and operating strategy. The DLR undertakes efforts to erect and operate a pilot hybrid power plant in the range of 30 kW of electrical power. Technical feasibility is to be demonstrated and the operating and design parameters for proper system operation are to be determined. The SOFC system pressure management is considered very important from SOFC perspective. Pressure variations originating from normal gas turbine operation might harm or even destroy the SOFC stack. If considering start-up or shut-down procedures or flame-out the situation becomes even more critical. Since very little information is available on acceptable pressure differences for SOFC stacks, a test rig for differential pressure test was set up and operated. Several stacks have been pressurized up to their mechanical failure level with overpressure on anode and cathode side and in stationary and transient operation. The presentation will illustrate the general concept of the test rig and summarize the test results as well as identify potential reasons for pressure sensibility and stack failure.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88919/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Investigation of Anode/Cathode Pressure Differences for a Solid Oxide Fuel Cell Gas Turbine Hybrid Power Plant
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Steilen, Mikemike.steilen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnegelberger, ChristianChristian.Schnegelberger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henke, Moritzmoritz.henke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willich, Carolinecaroline.willich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kallo, Josefjosef.kallo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, K. Andreasandreas.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 April 2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Experiment, SOFC, GT, Druck, Differenz, Hybrid, Kraftwerk
Veranstaltungstitel:ICEPAG 2014
Veranstaltungsort:Newport Beach, Kalifornien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:01.-03. Apr. 2014
Veranstalter :UCI
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Rationelle Energieumwandlung und Nutzung (alt)
HGF - Programmthema:Brennstoffzelle (alt)
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E EV - Energieverfahrenstechnik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Elektrochemische Prozesse (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Elektrochemische Energietechnik
Hinterlegt von: Steilen, Mike
Hinterlegt am:06 Mai 2014 14:23
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:46

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