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Nonlinear State Estimation with an Extended FMI 2.0 Co-Simulation Interface

Brembeck, Jonathan und Pfeiffer, Andreas und Fleps-Dezasse, Michael und Otter, Martin und Wernersson, Karl und Elmqvist, Hilding (2014) Nonlinear State Estimation with an Extended FMI 2.0 Co-Simulation Interface. In: Proceedings of the 10th International Modelica Conference - Lund, Sweden - Mar 10-12, 2014, 96, Seiten 53-62. Linköping University Electronic Press. 10th International Modelica Conference, 2014-03-10 - 2014-03-12, Lund, Schweden. doi: 10.3384/ecp1409653. ISBN 978-91-7519-380-9. ISSN 1650-3686.

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Offizielle URL: http://www.ep.liu.se/ecp/096/005/ecp14096005.pdf

Kurzfassung

In this paper we propose a method how to automatically utilize continuous-time Modelica models directly in nonlinear state estimators. The approach is based on an extended FMI 2.0 Co-Simulation Interface [1] that interacts with the state estimation algorithms implemented in a Modelica library [2]. Besides a short introduction to Kalman Filter based state estimation, we give details on a generic interface to cooperate with FMUs in Modelica, an implementation of nonlinear state estimation based on this interface, and the Dymola prototype used for the evaluation. Finally we show first results in a tire load estimation application [3] for DLR’s robotic electric research platform ROMO [4].

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88764/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Nonlinear State Estimation with an Extended FMI 2.0 Co-Simulation Interface
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brembeck, JonathanInstitut für Systemdynamik und RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pfeiffer, AndreasInstitut für Systemdynamik und RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fleps-Dezasse, MichaelInstitut für Systemdynamik und RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otter, MartinInstitut für Systemdynamik und RegelungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wernersson, KarlDassault Systèmes ABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmqvist, HildingDassault Systèmes ABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 März 2014
Erschienen in:Proceedings of the 10th International Modelica Conference - Lund, Sweden - Mar 10-12, 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:96
DOI:10.3384/ecp1409653
Seitenbereich:Seiten 53-62
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tummescheit, HubertusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Årzén, Karl-ErikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Linköping University Electronic Press
Name der Reihe:Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN:1650-3686
ISBN:978-91-7519-380-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:FMI 2.0 Co-Simulation, FMU, Inline Integration, Kalman Filter, State Estimation, Moving Horizon Estimation, Tire Load Estimation
Veranstaltungstitel:10th International Modelica Conference
Veranstaltungsort:Lund, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 März 2014
Veranstaltungsende:12 März 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Pfeiffer, Andreas
Hinterlegt am:15 Dez 2014 14:09
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:54

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