elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Research and development on energy- and resource-saving technologies for future commercial vehicles

Schmitt, Michael und Dittus, Holger und Kopp, Gerhard und Fischer, Christoph und Kleiner, Florian und Ehrenberger, Simone (2014) Research and development on energy- and resource-saving technologies for future commercial vehicles. In: Commercial Vehicle Technology 2014, Seiten 209-223. Shaker Verlag. 3 rd International Commercial Vehicle Technology Symposium Kaiserslautern, 2014-03-11 - 2014-03-13, University of Kaiserslautern, Germany. ISBN 9783844025736.

[img] PDF
445kB
[img] MS PowerPoint - Nur DLR-intern zugänglich
13MB

Kurzfassung

Urban and interurban road freight transport is one of the fastest growing modes of transportation. Today 20 percent of all transport-related CO2 emissions in Germany are caused by commercial vehicles. Due to this situation new innovation technologies for future vehicles are needed, especially to improve energy efficiency and to minimize emissions in a cost-effective way. Amongst others, powertrain electrification and reduction of the driving resistance, e.g. by means of lightweight technologies, are specific possibilities to achieve these goals, which have to be holistically matched to the particular transport task. In the context of this paper a systematic approach for analysis and validation of novel technol-ogies is presented regarding light commercial vehicles within urban traffic applications. Based on Modelica / Dymola libraries new powertrain technologies were analyzed with respect to the individual transport solution and the customer’s boundaries conditions. These results are considered in the design and dimensioning of commercial vehicles. In the holistic approach to the transport task, this considers the advantages and disadvantages of the different technologies and is evaluated by a total cost of ownership (TCO) and well-to-wheel analysis of two vehicle concepts. The result is a coordinated systematic design of the car structure and the powertrain, than can also partially prototypically implemented and validated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88647/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Research and development on energy- and resource-saving technologies for future commercial vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmitt, Michaelmichael.schmitt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dittus, Holgerholger.dittus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3981-5560NICHT SPEZIFIZIERT
Kopp, Gerhardgerhard.kopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0839-9696NICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, Christophchristoph.fischer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kleiner, Florianflorian.kleiner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0701-9161NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenberger, Simonesimone.ehrenberger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2148-5129NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2014
Erschienen in:Commercial Vehicle Technology 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 209-223
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Berns, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schindler, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dreßler, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jörg, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kalmar, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zolynski, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Shaker Verlag
ISBN:9783844025736
Status:veröffentlicht
Stichwörter:future commercial vehicles, urban road freight transport, power train concepts, power train electrification, total cost of ownership, well-to-wheel analysis
Veranstaltungstitel:3 rd International Commercial Vehicle Technology Symposium Kaiserslautern
Veranstaltungsort:University of Kaiserslautern, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 März 2014
Veranstaltungsende:13 März 2014
Veranstalter :Commercial Vehicle Alliance (CVA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt), Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge, V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Fahrzeugenergiesysteme III (alt), V - Projekt Neuartige Fahrzeugkonzepte und -strukturen (alt), V - Projekt Verkehrsentwicklung und Umwelt (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Hinterlegt von: Schmitt, Michael
Hinterlegt am:14 Mai 2014 11:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.