elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Migration Tolerant Human Machine Interface Concepts in the domains of Air Traffic Control and Automotive

Ohneiser, Oliver und Heesen, Matthias und Flemisch, Frank Ole und Rataj, Jürgen (2014) Migration Tolerant Human Machine Interface Concepts in the domains of Air Traffic Control and Automotive. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2014 - Vorläufige Manuskripte/Präsentationen. Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR) – Lilienthal-Oberth e.V.. DLRK 2014, 16.-18. Sep. 2014, Augsburg.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The steady increasing degree of automation in the domains of air traffic management (ATM) and automotive is a major challenge for the design of human machine interfaces (HMI) to accurately support the use of tech-nical systems. Automation performance mostly increases stepwise and users usually adapt slowly to new environments. Nowadays a system replacement, especially in ATM goes along with a new monolithic HMI solution. This causes significant costs, requires extensive training for users and lowers acceptance for intro-duced systems. Our approach to avoid these effects bases on the illustrated HMI design concept. This con-cept enables the adaption of an operator by small and smooth learning steps. Transition phases between different display revision steps should be tolerant against migration and facilitate the user’s familiarization. Based on the knowledge of the current state of the art, HMI concepts should consider future developments, i.e. the state of research and technology in a specific domain with the predicted influence on the state of technology. This paper describes why a stepwise iterative HMI design with intermediary states is preferable against a one-step approach. We outline parallels and differences regarding automation and HMIs in both domains and describe tangible migration tolerant implementation concepts as well as potential synergies.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88645/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Zunächst Abstract, nach Konferenz Paper im elib
Titel:Migration Tolerant Human Machine Interface Concepts in the domains of Air Traffic Control and Automotive
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ohneiser, OliverOliver.Ohneiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5411-691XNICHT SPEZIFIZIERT
Heesen, MatthiasFraunhofer-Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie FKIENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flemisch, Frank Olefrank.flemisch (at) fkie.fraunhofer.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rataj, Jürgenjuergen.rataj (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 September 2014
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2014 - Vorläufige Manuskripte/Präsentationen
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR) – Lilienthal-Oberth e.V.
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Traffic Control; Automotive; Migration Tolerance;
Veranstaltungstitel:DLRK 2014
Veranstaltungsort:Augsburg
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:16.-18. Sep. 2014
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Ohneiser, Oliver
Hinterlegt am:28 Mär 2014 13:20
Letzte Änderung:19 Aug 2016 09:36

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.