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Highly Integrated Subsonic Air Intakes

Berens, Thomas M. und Delot, Anne-Laure und Tormalm, Magnus H. und Ruiz-Calavera, Luis P. und Funes-Sebastian, David E. und Rein, Martin und Säterskog, Michael und Ceresola, Nicola und Zurawski, Ludovic (2014) Highly Integrated Subsonic Air Intakes. sonstiger Bericht. AD/AG-46. 58 S.

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Offizielle URL: http://www.garteur.org/List%20of%20Reports%20GoR-AD.html

Kurzfassung

Aerodynamic integration of air intakes with increasingly compact shaping and the optimization of their performance are challenging tasks for innovative design of advanced unmanned aerial vehicles (UAVs) featuring superior combat or reconnaissance abilities. In order to meet configurational requirements, diverterless intake designs with optimized entry shaping and sophisticated serpentine duct layout are primary goals in the overall development process. These design challenges, however, can generate intake flow characteristics, which can adversely impact the aerodynamic performance of the intake and the engine/intake compatibility. Unsteady flow physics like separation and reattachment as well as pre-entry and internal flow control imply an advanced degree of detailed understanding of the highly three-dimensional flow during the early design process. Installed thrust, range, and weight as additional key factors strongly relate to all these design requirements. Competitive aspects demand reduced development costs and short delivery times and thus are also main drivers within the UAV design process. Current diffuser flow management and control systems are largely empirically derived. Enhanced understanding of the flow physics involved in complex innovative intake design can lead to improved active and passive methodologies for controlling these internal flows. In order to reduce costly wind tunnel experiments during the development phase of aerial vehicles the ability to accurately predict the aerodynamic performance of highly integrated intakes is of great importance. The most promising simulation methods for time-accurate flow phenomena with high turbulence levels in an industrial environment are hybrid methods combining the inexpensive RANS (Reynolds- Averaged Navier-Stokes) and the accurate LES (Large Eddy Simulation) techniques.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88367/
Dokumentart:Berichtsreihe (sonstiger Bericht)
Titel:Highly Integrated Subsonic Air Intakes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Berens, Thomas M.CASSIDIAN EADS Deutschland GmbH, 85077 Manching, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delot, Anne-LaureONERA – The French Aerospace Lab, F-92190 Meudon, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tormalm, Magnus H.Swedish Defence Research Agency (FOI), SE-16490 Stockholm, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ruiz-Calavera, Luis P.AIRBUS MILITARY, 28906 Getafe (Madrid), SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Funes-Sebastian, David E.AIRBUS MILITARY, 28906 Getafe (Madrid), SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rein, Martinmartin.rein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2670-2815151847370
Säterskog, MichaelSAAB AB, Aeronautics, 58188 Linköping, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ceresola, NicolaALENIA AERMACCHI, 10146 Torino, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zurawski, LudovicMBDA, 92358 Le Plessis-Robinson, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:58
Name der Reihe:GARTEUR AD/AG-46 - GARTEUR TP–181
Status:veröffentlicht
Stichwörter:S-duct intake, serpentine intake, diverterless intake, intake lip shaping, boundary layer ingestion, boundary layer diversion, circumferential distortion descriptor, DC60, AIP, DNW-KRG, pressure variations, detached eddy simulation (DES), Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS), unsteady RANS (URANS), flow control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:03 Apr 2014 17:13
Letzte Änderung:29 Jan 2024 17:44

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