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Interaction design of automatic steering for collision avoidance: challenges and potentials of driver decoupling

Heesen, Matthias und Dziennus, Marc und Hesse, Tobias und Schieben, Anna und Brunken, Claas und Löper, Christian und Kelsch, Johann und Baumann, Martin (2014) Interaction design of automatic steering for collision avoidance: challenges and potentials of driver decoupling. IET Intelligent Transport Systems. Institution of Engineering and Technology (IET). doi: 10.1049/iet-its.2013.0119. ISSN 1751-956X.

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Kurzfassung

Studies concerning collision avoidance show that most drivers tend to brake, even if evasive manoeuvres were better. Automatic steering for collision avoidance would help here. Studies in the EU project interactIVe observed that drivers show a tendency to hold the steering wheel and disturb the automatic steering when kept in the control loop. A strategy of driver decoupling e.g. by means of steer-by-wire systems could improve the automatic steering performance. However, the major challenge of using steer-by-wire systems is to enable the driver to compensate false system activation, e.g. evasion into oncoming traffic. A time dependent strategy of driver decoupling using steer-by-wire combined with override recognition by counter steering above a certain threshold was implemented in a research vehicle. The interaction strategy was tested with 45 participants on a test track in two different scenarios; a collision situation with justified evasion and a false alert scenario with unjustified system activation. In a between-subject design the decoupling strategy (using steer-by-wire) was compared against automatic steering with fully coupled driver and force feedback on the steering wheel and against Manual Driving without automatic steering. When the driver was temporarily decoupled, the obstacle avoidance performance was better but the driver was less able to counteract a false avoidance manoeuvre. The analysis of driver behaviour revealed options to improve the interaction strategy.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88259/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Interaction design of automatic steering for collision avoidance: challenges and potentials of driver decoupling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heesen, Matthiasmatthias.heesen (at) fkie.fraunhofer.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dziennus, Marcmarc.dziennus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7550-8613NICHT SPEZIFIZIERT
Hesse, TobiasInstitut für VerkehrssystemtechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schieben, Annaanna.schieben (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3608-2004NICHT SPEZIFIZIERT
Brunken, Claasclaas.brunken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Löper, Christianchristian.loeper (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kelsch, Johannjohann.kelsch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baumann, Martinmartin.baumann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:IET Intelligent Transport Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1049/iet-its.2013.0119
Verlag:Institution of Engineering and Technology (IET)
ISSN:1751-956X
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Collision avoidance, Interaction design, Automatic steering, Driver decoupling, Human Factors
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Fahrzeugintelligenz und Fahrwerk (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Wilbrink, Marc
Hinterlegt am:17 Feb 2014 08:46
Letzte Änderung:29 Nov 2023 13:42

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