elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Second International Conference on Railway Technology

Heine, Daniela und Lauenroth, Gerrit und Huntgeburth, Stefan und Ehrenfried, Klaus (2014) The Second International Conference on Railway Technology. Civil-Comp Press, Stirlingshire, UK. The Second International Conference on Railway Technology, 2014-04-08 - 2014-04-11, Ajaccio (Korsika), Frankreich. ISSN 1759-3433.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.ctresources.info/ccp/paper.html?id=7692

Kurzfassung

The entry of a high-speed train into a tunnel leads to a system of strong pressure waves inside the tunnel. These abrupt pressure changes go along with many disadvantages. The crucial parameter for the negative effects of the train-tunnel passage is the time derivative of the pressure and therefore the rise time of the pressure. A possible countermeasure is a hood equipped with several windows acting as an extended tunnel portal. The effect of the additional tunnel hood is highly influenced by the number and size of the portal windows, so the choice of the outflow area is very important. To get a better understanding of the effect of a vented tunnel hood experimental studies using an ICE3-model (scaled 1:25), a 10m-long model tunnel and a tunnel hood (both scaled 1:30) were performed at the tunnel-simulation facility G¨ottingen (TSG). The resulting blockage ratio was �Beta = 0:23. The pressure inside the tunnel was measured using pressure transducers and additionally the flow out of the portal windows was investigated using Particle Image Velocimetry. The studies result in an optimised tunnel-portal configuration. The pressure gradient can be reduced by about 60% compared to the gradient measured without extended portal.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87829/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:doi: 10.4203/ccp.104.42
Titel:The Second International Conference on Railway Technology
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, Danieladaniela.heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Lauenroth, Gerritgerrit.lauenroth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Huntgeburth, Stefanstefan.huntgeburth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, Klausklaus.ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-11
Verlag:Civil-Comp Press, Stirlingshire, UK
Name der Reihe:Conference Proceedings on USB-Stick
ISSN:1759-3433
Status:veröffentlicht
Stichwörter:train-tunnel entry, high-speed train ICE3, vented tunnel portal, tunnelsimulation facility Göttingen (TSG), high-speed Particle Image Velocimetry
Veranstaltungstitel:The Second International Conference on Railway Technology
Veranstaltungsort:Ajaccio (Korsika), Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 April 2014
Veranstaltungsende:11 April 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:20 Mai 2014 13:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.