elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Frame Rate Requirements for Videopanorama-based Virtual Towers using Visual Discrimination of Deceleration during Simulated Aircraft Landing

Fürstenau, Norbert und Mittendorf, Monika und Ellis, Stephen (2012) Frame Rate Requirements for Videopanorama-based Virtual Towers using Visual Discrimination of Deceleration during Simulated Aircraft Landing. In: Proceedings 2nd SESAR Innovation Days, 2. Eurocontrol. SESAR Innovation Days, 2012-11-27 - 2012-11-29, Braunschweig, Deutschland.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: http://www.sesarinnovationdays.eu

Kurzfassung

In order to determine the required visual frame rate (FR) for minimizing prediction errors with out-the-window video displays at remote/virtual airport towers, thirteen active air traffic controllers viewed high dynamic fidelity simulations of landing aircraft and decided whether aircraft would stop as if to be able to make a turnoff or whether a runway excursion would be expected. The viewing conditions and simulation dynamics replicated visual rates and environments of transport aircraft landing at small commercial airports. The required frame rate was estimated from the FR-extrapolation of event probabilities conditional on predictions (stop, no-stop), and from a model fit to the perceptual discriminability A (average area under all proper ROC-curves) as dependent on FR. Decision errors are biased towards preference of overshoot and appear due to illusionary increase in speed at low frames rates. Both extrapolations yield a framerate requirement FRmin of 35 < FRmin < 40 Hz which is compared with published results [12] on shooter game scores. Definitive recommendations require further experiments with FR > 30 Hz.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85925/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Frame Rate Requirements for Videopanorama-based Virtual Towers using Visual Discrimination of Deceleration during Simulated Aircraft Landing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fürstenau, Norbertnorbert.fuerstenau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mittendorf, Monikamonika.mittendorf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ellis, Stephenstephen.r.ellis (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2012
Erschienen in:Proceedings 2nd SESAR Innovation Days
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Meckiff, ColinEurocontrolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hotham, PeterSESAR JUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schaefer, DirkEurocontrolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Eurocontrol
Name der Reihe:SESAR Innovation Days
Status:veröffentlicht
Stichwörter:remote tower; videopanorama; framerate; simulation; detection theory; Bayes inference
Veranstaltungstitel:SESAR Innovation Days
Veranstaltungsort:Braunschweig, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 November 2012
Veranstaltungsende:29 November 2012
Veranstalter :Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt & Technische Universität Braunschweig
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Fürstenau, Dr.phil.nat. Norbert
Hinterlegt am:28 Nov 2013 15:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.