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Effects of Laminar-Turbulent Transition on the Shock-Wave/Boundary-Layer Interaction

Schülein, Erich (2014) Effects of Laminar-Turbulent Transition on the Shock-Wave/Boundary-Layer Interaction. AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition (AVIATION 2014), 16. - 20. June 2014, Atlanta, Georgia, USA. doi: 10.2514/6.2014-3332.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/6.2014-3332

Kurzfassung

This paper presents results of experimental investigations of the nominally 2-D impinging shock-wave interaction with the transitional boundary layer developing on a flat plate at Mach 6 flow conditions. Experiments were conducted in the Ludwieg-Tube Facility at DLR Göttingen using quantitative infrared-thermography, high-speed shadowgraphy and free-stream Pitot-pressure fluctuation measurements. Natural-transition and shockimpingement locations on the flat plate were varied independently in order to establish different initial boundary-layer conditions at the interaction region. The results demonstrate significant impact of these mutual positions on the induced flow topology and on the heat-flux distribution. A range of CFD-validation test cases was created representing transition phenomena in some details. The distribution of the normalized Stanton number, generalized in the present work for a wide range of unit Reynolds numbers, indicate a clear narrow maximum inside the transition region.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85891/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:DOI: 10.2514/6.2014-3332, 44th AIAA Fluid Dynamics Conference, Paper-Nr.: AIAA 2014-3332
Titel:Effects of Laminar-Turbulent Transition on the Shock-Wave/Boundary-Layer Interaction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schülein, Ericherich.schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2014-3332
Seitenbereich:Seiten 1-23
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:SWBLI, Heat-Flux, Stanton Number, Experiment, IR-Thermography, Transition detection
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition (AVIATION 2014)
Veranstaltungsort:Atlanta, Georgia, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:16. - 20. June 2014
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:23 Jul 2014 15:51
Letzte Änderung:11 Jul 2023 15:10

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