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Application of an Aircraft Design-To-Noise Simulation Process

Bertsch, Lothar und Heinze, Wolfgang und Lummer, Markus (2014) Application of an Aircraft Design-To-Noise Simulation Process. American Institute of Aeronautics and Astronautics. 20th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 16. - 20. June 2014, Atlanta, Georgia, USA. doi: 10.2514/6.2014-2169.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org | DOI: 10.2514/6.2014-2169

Kurzfassung

System noise has been integrated as an additional design objective within conceptual aircraft design. The DLR system noise prediction tool PANAM accounts for individual noise sources depending on their geometry and operating conditions. PANAM is integrated into the existing aircraft design framework PrADO from the Technical University of Braunschweig in order to realize a design-to-noise simulation process. In addition, a ray-tracing tool from DLR, SHADOW, is incorporated into the simulation framework in order to account for structural engine noise shielding. The overall simulation process is then applied to identify promising low-noise aircraft concepts. The presented application aims at fan noise reduction through shielding. For the selected reference aircraft, the fan is a major noise source during both landing and takeoff. It is demonstrated, that the aircraft designers influence on the environmental vehicle characteristics is significant at the conceptual design phase. Usually, a trade-off between extensive engine noise shielding and economical flight performance is inevitable. The new design-to-noise process is well suitable to assess all four measures of ICAOs balanced approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85455/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2014-2169, 14th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, DOI: 10.2514/6.2014-2169
Titel:Application of an Aircraft Design-To-Noise Simulation Process
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bertsch, Lotharlothar.bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, WolfgangTU-BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lummer, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2014-2169
Seitenbereich:Seiten 1-17
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft noise prediction, aircraft design, design-to-noise
Veranstaltungstitel:20th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Atlanta, Georgia, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:16. - 20. June 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:18 Jul 2014 10:25
Letzte Änderung:11 Jul 2023 15:06

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