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Aircraft Wake Vortex Evolution during Approach and Landing With and Without Plate Lines

Holzäpfel, Frank und Stephan, Anton (2013) Aircraft Wake Vortex Evolution during Approach and Landing With and Without Plate Lines. inSiDE - Innovatives Supercomputing in Deutschland, 11 (2), Seiten 40-45.

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Kurzfassung

Data from numerical simulations and two field measurement campaigns are used to investigate aircraft wake vortex evolution during final approach and landing with and without a plate line. A new hybrid simulation method is employed to capture wake vortex evolution from early roll-up to final decay in ground proximity. Vortex decay is driven by the turbulence of the aircraft wake itself, the interaction of the wake vortices with the ground, the so-called end effects triggered by the sudden loss of lift during touchdown, and it is artificially augmented by a plate line installed a few hundred meters from the runway threshold. The field experiments WakeMUC at Munich airport and WakeOP at special airport Oberpfaffenhofen corroborate and complement the findings of the simulations. The end effects together with an acceleration of the decay in close ground proximity significantly accelerate vortex decay nearby the runway. Wake Vortex Evolution During Approach and Landing With and Without Plate Lines.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85215/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft Wake Vortex Evolution during Approach and Landing With and Without Plate Lines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:inSiDE - Innovatives Supercomputing in Deutschland
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:11
Seitenbereich:Seiten 40-45
Status:veröffentlicht
Stichwörter:plate line, wake vortex, ground proximity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:15 Nov 2013 21:54
Letzte Änderung:15 Dez 2017 07:37

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