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Experimental Investigation of Air Jets for the Control of Compressible Dynamic Stall

Gardner, Anthony Donald und Richter, Kai und Mai, Holger und Neuhaus, Dietmar (2013) Experimental Investigation of Air Jets for the Control of Compressible Dynamic Stall. Journal of the American Helicopter Society, Vol. 58 (4), Seiten 1-14. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.58.042001. ISSN 0002-8711.

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Offizielle URL: http://ingentaconnect.com/content/ahs/jahs/2013/00000058/00000004/art00001

Kurzfassung

The experimental investigation of constant blowing air jets as fluidic control devices for helicopter dynamic stall control is described. A carbon fiber airfoil of constant OA209 cross section was fitted with a pneumatic system to deliver dry compressed air as jets for flow control at total pressures of up to 10 bar. The experiment used porthole jets of radius 1% chord, positioned at 10% chord and with spacing 6.7% chord. The positive dynamic stall control effects were demonstrated at Mach 0.3, 0.4, and 0.5 for deep dynamic stall test cases with the best test cases reducing the pitching moment peak after the main stall by 83% while increasing the mean lift over one pitching cycle by 30%. The conclusions from the experiments are supported by three-dimensional unsteady Reynolds-averaged Navier–Stokes (URANS) computations of the pitching airfoil with flow control using the DLR-TAU code.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84637/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Journal of the American Helicopter Society 58, 042001 (2013)
Titel:Experimental Investigation of Air Jets for the Control of Compressible Dynamic Stall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, Kaikai.richter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, Holgerholger.mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neuhaus, DietmarDietmar.Neuhaus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 58
DOI:10.4050/JAHS.58.042001
Seitenbereich:Seiten 1-14
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic Stall, Rotor blade, OA209, Flow control, air jets, DNW-TWG
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Materialphysik im Weltraum
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:22 Okt 2013 09:24
Letzte Änderung:07 Nov 2023 12:40

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