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Impact on Buckled Composite Panels

Schueler, Dominik und Toso-Pentecote, Nathalie und Voggenreiter, Heinz (2013) Impact on Buckled Composite Panels. 17th International Conference on Composite Structures , 2013-06-17 - 2013-06-21, Porto, Portugal. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

Aircraft structures are vulnerable to impacting projectiles like runway debris, birds or hail. With the increased application of composite materials in aircrafts, improving the high velocity impact (HVI) response of reinforced polymers has been a topic of research for the last decades. Only a limited number of authors investigated the effect of the stress state in the target structure on the impact response and observed that preloads can significantly amplify the extent of damage. Current design practice for composite aircraft skin structures is to allow local buckling at limit load under compression. The HVI response of buckled skin plates is therefore highly relevant and studied in this paper. The methodology includes a test campaign with the DLR gas gun firing projectiles on flat buckled plates and numerical finite element simulations with the commercial code Abaqus using intra- and inter-ply damage models. Impact on buckled plates was modelled using a coupled implicit-explicit simulation procedure. From the experimental and numerical results an influence of compressive preloads and the different buckling patterns on the impact damage was observed. The numerical model was validated and shown to be able to capture the interaction between static preloads and impact loads.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84633/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact on Buckled Composite Panels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schueler, Dominikdominik.schueler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1499-3106NICHT SPEZIFIZIERT
Toso-Pentecote, NathalieNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voggenreiter, HeinzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:High Velocity Impact, Preload, Buckling, Delamination, Implicit-Explicit Coupling
Veranstaltungstitel:17th International Conference on Composite Structures
Veranstaltungsort:Porto, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2013
Veranstaltungsende:21 Juni 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen- und Konstruktionsforschung > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Schüler, Dominik
Hinterlegt am:19 Nov 2013 13:37
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

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