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Investigations of Transonic Aircraft in the Joint DLR / ONERA Project “Non-Linear Aeroelastic Simulation, NLAS II”

Krüger, Wolf R. und Girodroux-Lavigne, Philippe und Dimitrov, Diliana und Sens, Anne-Sophie und Nitzsche, Jens und Dugeai, Alain und Ritter, Markus und Stickan, Bernd (2013) Investigations of Transonic Aircraft in the Joint DLR / ONERA Project “Non-Linear Aeroelastic Simulation, NLAS II”. In: Proceedings "IFASD 2013". International Forum of Aeroelasticity and Structural Dynamics (IFASD), 2013-06-24 - 2013-06-27, Bristol, UK.

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Kurzfassung

The DLR Institute of Aeroelasticity and the ONERA Aeroelasticity and Structural Dynamics Department have a long, proven expertise in the development and the validation of aeroelastic tools for aircraft, and a long-standing cooperation both in experimental and numerical activi-ties. The common project NLAS II (2009-2012) was devoted to the assessment and the vali-dation of numerical aeroelastic technologies developed and used at the respective institutes of DLR and ONERA to simulate and predict the aeroelastic stability and response of aircraft in transonic flow. For that purpose, both partners could take advantage of high quality wind tunnel data availa-ble at the partners for the validation of the numerical approaches. Four common test cases covering a range of challenging and relevant physical phenomena have been selected. The phenomena include static coupling for the prediction of steady state flow and steady state wing deformation, as well as dynamic coupling for transonic flutter and Limit Cycle Oscilla-tions (LCO). Analyses both in the time domain and in the frequency domain have been undertaken, per-forming a wide range of Euler, RANS and URANS calculations. DLR used an aeroelastic process chain based on the TAU code, ONERA used the aeroelastic extension elsA/Ael of the elsA software. Static coupling results, unsteady forced motion computations for 2D and 3D flap motions, and dynamic coupling simulations for the prediction of Limit Cycle Oscillations are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84259/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigations of Transonic Aircraft in the Joint DLR / ONERA Project “Non-Linear Aeroelastic Simulation, NLAS II”
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Girodroux-Lavigne, Philippephilippe.girodroux_lavigne (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dimitrov, Dilianadiliana.dimitrov (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5591-2459NICHT SPEZIFIZIERT
Sens, Anne-SophieAnne-Sophie.Sens (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitzsche, Jensjens.nitzsche (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2742-7368NICHT SPEZIFIZIERT
Dugeai, AlainAlain.Dugeai (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ritter, Markusmarkus.ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Stickan, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Erschienen in:Proceedings "IFASD 2013"
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Non-linear aeroelastic simulation, CFD, fluid-structure-coupling, wind tunnel experiment, validation
Veranstaltungstitel:International Forum of Aeroelasticity and Structural Dynamics (IFASD)
Veranstaltungsort:Bristol, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2013
Veranstaltungsende:27 Juni 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Krüger, Prof. Dr.-Ing. Wolf R.
Hinterlegt am:25 Sep 2013 15:54
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

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