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Static Aeroelastic Stiffness Optimization and Investigation of Forward Swept Composite Wings

Dillinger, Johannes und Abdalla, M.M. und Klimmek, Thomas und Gürdal, Z. (2013) Static Aeroelastic Stiffness Optimization and Investigation of Forward Swept Composite Wings. 10th World Congress on Structural and Multidisciplinary Optimization, 19-24 May 2013, Orlando, Florida, USA.

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Kurzfassung

In this paper we present a detailed investigation of the aeroelastic optimization of swept forward composite wings. The wing is allowed to have variable stiffness, i.e., a varying thickness and stiffness matrices in the wing skins, and the use of balanced and unbalanced laminates is considered. Aside from common mass and stress responses, aeroelastic responses like aileron effectiveness, divergence and wing twist are also considered. Taking mass as an objective function, different sets of constraints on the structural and aeroelastic responses are investigated. The influence of minimum aileron effectiveness, divergence pressure and twist on the wing skin mass is analyzed. Load alleviation is a direct consequence of the mass objective and inherent to optimization with aeroelastic loads. Therefore is not necessary to consider it explicitly as a response. The essential difference of balanced and unbalanced laminates with their effects on mass and stiffness distribution is presented, and the influence of leading edge sweep angle on the optimized skin masses is investigated, subject again to variable sets of constraints.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84218/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:http://www2.mae.ufl.edu/mdo/Papers/5414.pdf http://www2.mae.ufl.edu/mdo/WCSMO10-Sessions.htm
Titel:Static Aeroelastic Stiffness Optimization and Investigation of Forward Swept Composite Wings
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dillinger, Johannesjohannes.dillinger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abdalla, M.M.Aerospace Structures, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, Thomasthomas.klimmek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gürdal, Z.University of South Carolina, Columbia, South Carolina, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:stiffness optimization; forward swept wing; aeroelastic tailoring; composite
Veranstaltungstitel:10th World Congress on Structural and Multidisciplinary Optimization
Veranstaltungsort:Orlando, Florida, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:19-24 May 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Dillinger, Johannes
Hinterlegt am:25 Sep 2013 11:16
Letzte Änderung:08 Mai 2014 23:24

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