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Active Structural Acoustic Control of Rotor Noise Transmission

Algermissen, Stephan und Misol, Malte und Haase, Thomas und Unruh, Oliver und Monner, Hans Peter (2013) Active Structural Acoustic Control of Rotor Noise Transmission. 6th ECCOMAS Conference on Smart Structures and Materials (SMART2013), 24. - 26. Juni 2013, Turin, Italien.

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Kurzfassung

The fuel efficiency of engines is of particular importance to the development of modern aircraft. To meet this future requirement contra rotating open rotor (CROR) propulsion systems are currently discussed. Their fuel efficiency offers respectable benefits compared to common jet engines. But up to now their high noise emission in certain frequency bands impede dissemination on the market. Today, modern methods like Active Structural Acoustic Control (ASAC) allow the research and development of noise reduction strategies in the presence of complex acoustic excitations. In this paper an ASAC system for the reduction of noise transmission through a section of a curved 1700 x 1300mm^2 carbon fiber reinforced plastics (CFRP) fuselage is presented. The fuselage is mounted in the Acoustic Transmission Loss Test Facility of the DLR which consists of a reverberation and an anechoic room connected by a test window. The external excitation of the fuselage is simulated by a 112-channel loudspeaker array which is placed in front of the fuselage. Driving each loudspeaker by a particular signal, the complex sound pressure field of a CROR engine is synthesized on the fuselage. Sensors on the fuselage measure the normal acceleration in specified points of the structure. A robust controller calculates the desired actuator signals to realize the reduction of sound transmission in the bandwidth from 1 to 500 Hz. Beside a detailed description of the realization and the algorithms, the results of the experiments and the effectiveness of the control concept are shown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83693/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Active Structural Acoustic Control of Rotor Noise Transmission
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Algermissen, StephanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Misol, MalteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haase, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Unruh, OliverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active structural acoustic control, Smart structures, Engine noise, Narrow-band control, H-infinity control
Veranstaltungstitel:6th ECCOMAS Conference on Smart Structures and Materials (SMART2013)
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:24. - 26. Juni 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Böhringer-Thelen, Isolde
Hinterlegt am:05 Aug 2013 10:21
Letzte Änderung:05 Aug 2013 10:21

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