elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Climate preferences and expectations and their influence on comfort evaluations in an aircraft cabin

Winzen, Julia und Marggraf-Micheel, Claudia (2013) Climate preferences and expectations and their influence on comfort evaluations in an aircraft cabin. Building and Environment, 64, Seiten 146-151. Elsevier. doi: 10.1016/j.buildenv.2013.03.002. ISSN 0360-1323.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Aircraft cabins are designed with the aim of providing thermally comfortable conditions for the majority of passengers. To avoid the potential for dissatisfied customers, one focus for future design is on personalized climate zones. In this context, the influence of individual preferences and expectations on comfort in an aircraft cabin was analysed. A study was conducted in an aircraft mock-up of a Dornier 728 using 60 subjects and a quasi-experimental design. Climate parameter sensations and personal characteristics were assessed via questionnaire; the cabin climate was measured by the use of various sensors. Two climate scenarios corresponding to cruising flight conditions (21.5 °C and 23 °C, volume flow of air 660 l/s, humidity approx. 18%) were tested to analyse thermal comfort at the lower boundary of comfort temperatures in airplanes. Results confirm that the warmer climate was preferred to the colder one. Individual preferences – especially for warmth and air movement – had significant relationships with climate parameter perceptions and evaluations. Further, flight related expectations influenced the way in which the climate situation was rated: the higher the subjects' expectations, the less comfortable the cabin climate was rated. The idea of implementing individual air conditioning is supported; practical implications of the findings are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83247/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Climate preferences and expectations and their influence on comfort evaluations in an aircraft cabin
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Winzen, Juliajulia.winzen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marggraf-Micheel, Claudiaclaudia.marggraf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6080-2732NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Erschienen in:Building and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:64
DOI:10.1016/j.buildenv.2013.03.002
Seitenbereich:Seiten 146-151
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Chen, Qingyan NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0360-1323
Status:veröffentlicht
Stichwörter:thermally comfortable conditions
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Witt, Andrea
Hinterlegt am:26 Aug 2013 13:43
Letzte Änderung:20 Nov 2023 15:05

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.