elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Study of Incidence Angles and Gap Heights in Turbine Cascades and Rotors on Tip Clearance Losses

Buske, Clemens und Ullrich, Wolfram C. und Röhle, Ingo (2013) Numerical Study of Incidence Angles and Gap Heights in Turbine Cascades and Rotors on Tip Clearance Losses. ASME Turbo Expo 2013, 2013-06-03 - 2013-06-07, San Antonio, TX, USA. doi: 10.1115/GT2013-94872. ISBN 978-0-7918-5522-5.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The design and optimization of turbines demands the use of fast low-fidelity tools. To obtain adequate results, loss correlations simplifying the complex turbine throughflow are implemented. Accounting for modern turbine designs and flow conditions, revisions of profile and secondary loss correlations were primarily focused upon, while improvements of the tip clearance loss correlations are difficult to achieve. Realistic enginelike conditions concerning variations of the tip clearance, blade loading and solidity are time- and cost-intensive to investigate. This paper is focused on an extensive numerical study, intending to support experiments on tip clearance loss correlations. The losses of a high pressure axial turbine rotor are analyzed for different tip clearance gap heights and incidence angles at cruise condition. The results are contrasted with a cascade having comparable tip profile and gap heights. The cascade’s flow is comparable to the rotor, but with respect to experimental restrictions concerning inlet and outlet conditions. Steady 3D calculations in the stationary and rotating frame were performed applying DLR’s turbomachinery CFD code TRACE using Menter’s SST k-w turbulence model. The tip clearance loss coefficients were extracted from the flow field by post-processing data of an outlet plane and as massflow averaged global values. The findings are discussed referencing previous publications about the leakage flow system and tip clearance loss. Finally, a comparison to results from tip clearance loss correlations of Ainley-Mathieson and Dunham-Came is presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83095/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Study of Incidence Angles and Gap Heights in Turbine Cascades and Rotors on Tip Clearance Losses
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Buske, ClemensClemens.Buske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Ullrich, Wolfram C.Technische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Röhle, IngoDLR, AT-TURNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:6A
DOI:10.1115/GT2013-94872
Seitenbereich:V06AT36A020
ISBN:978-0-7918-5522-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:tip clearance losses, turbine, loss correlation, Ainley Mathieson, Dunham Came
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2013
Veranstaltungsort:San Antonio, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juni 2013
Veranstaltungsende:7 Juni 2013
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Energie
HGF - Programm:Luftfahrt, Rationelle Energieumwandlung und Nutzung (alt)
HGF - Programmthema:Antriebe (alt), Kraftwerkstechnik (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt, Energie
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung, E VG - Verbrennungs- und Gasturbinentechnik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt), E - Gasturbine (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Hinterlegt von: Grunwitz, Dr.-Ing. Clemens
Hinterlegt am:25 Jun 2013 15:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:49

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.