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CAE-driven design methodology for semi-autonomous product development for the next generation light weight vehicle structures

Krishnamoorthy, Sivakumara K. und Konzelmann, Matthias und Chaudhari, Sameer und Kopp, Gundolf und Friedrich, Horst E. (2013) CAE-driven design methodology for semi-autonomous product development for the next generation light weight vehicle structures. In: 2013 European Altair Technology Conference. 2013 European Altair Technology Conference, 2013-04-22 - 2013-04-24, Turin, Italien.

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Kurzfassung

Passenger cell assembly makes up a large percentage of the overall structural weight of the BIW-design, and hence has a high lightweight potential. The structure of the passenger cell not only ensures a “rigid-like” behavior in different crash scenarios, it also contributes to comfort and driving characteristics with a high torsional and flexural stiffness. Applying topology optimization here can facilitate developing novel light-weight floor assembly designs. However, implementing topology optimization as an integral part of the product development process requires a new methodological approach that skillfully combines CAE-tools with analogy methods and data management systems for decision making. For transforming the load paths into a structural concept, a technical evaluation methodology for decision making has been developed. Here the qualitative design parameters, such as geometry and the material grade of e.g. sheet metal profiles and reinforcements, are determined based on packaging requirements and analogy methods. In case of contradictory geometrical and material requirements, decision making is facilitated using preference matrices.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83008/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:CAE-driven design methodology for semi-autonomous product development for the next generation light weight vehicle structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krishnamoorthy, Sivakumara K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Konzelmann, Matthiasmatthias.konzelmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chaudhari, SameerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kopp, Gundolfgundolf.kopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-7813-2981NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, Horst E.horst.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 April 2013
Erschienen in:2013 European Altair Technology Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Topology Optimization, Vehicle Structures
Veranstaltungstitel:2013 European Altair Technology Conference
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 April 2013
Veranstaltungsende:24 April 2013
Veranstalter :Altair Engineering, Inc.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Fahrzeugstruktur (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Leichtbau- und Hybridbauweisen
Hinterlegt von: Konzelmann, Matthias
Hinterlegt am:25 Jun 2013 11:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:49

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