elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Tests for Vehicle Aerodynamics in the Cryogenic Wind Tunnel Cologne DNW-KKK

Becker, Wilhelm und Loose, Sigfried und Richard, Hugues und Raffel, Markus (2003) Tests for Vehicle Aerodynamics in the Cryogenic Wind Tunnel Cologne DNW-KKK. IEEE Xplore Digital Library. 20th International Congress on Instrumentation in Aerospace Simulation Facilities, 2003-08-25 - 2003-08-29, Göttingen, Germany. ISBN 0-7803-8149-1.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://ieeexplore.ieee.org/xpl/articleDetails.jsp?tp=&arnumber=1274852&pageNumber%3D2%26queryText%3DRaffel

Kurzfassung

With the increasing speed of new generations of high speed trains their geometry is becoming increasingly important and the aerodynamic design has to be considered in greater detail. Particularly the train's crosswind sensitivity is a problematic in nature and has to be considered accordingly. Earlier measurements by means of particle image velocimetry (PIV) in smaller wind tunnels showed the presence of a strong vortex at the leeward side of the model. To address this issue, PIV tests and also force measurement were made on a generic high speed train model. The scaling factor of the model was 1:10. Contour and geometric ratios are nearly similar to the German ICE1 train. For the investigation of force and torque data the ICE-Model was adapted to the half model-balance of cryogenic wind tunnel Cologne (KKK). These results are presented herein. The boundary layer thickness is an essential parameter influencing the measurements. In case of semi-span model tests this problem is solved by using a peniche (standoff) between support and fuselage. The modelground plane distance was varied in order to determine it's influence on the ICE-model measurements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82530/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Tests for Vehicle Aerodynamics in the Cryogenic Wind Tunnel Cologne DNW-KKK
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Becker, WilhelmDNW-KKKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loose, SigfriedNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richard, HuguesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2003
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Instrumentation in Aerospace Simulation Facilities, 2003. ICIASF '03. 20th International Congress onInstrumentation in Aerospace Simulation Facilities
Seitenbereich:Seiten 54-58
Verlag:IEEE Xplore Digital Library
Name der Reihe:Conference Proceedings online
ISBN:0-7803-8149-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:train's crosswind sensitivity, particle image velocimetry (PIV), cryogenic wind tunnel Cologne (KKK), high speed trains, boundary layer
Veranstaltungstitel:20th International Congress on Instrumentation in Aerospace Simulation Facilities
Veranstaltungsort:Göttingen, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 August 2003
Veranstaltungsende:29 August 2003
Veranstalter :DLR, Göttingen, Germany
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:31 Mai 2013 16:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:48

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.