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Blade Deformation Measurements with IPCT on an EC 135 Helicopter Rotor

Boden, Fritz und Maucher, Christoph (2013) Blade Deformation Measurements with IPCT on an EC 135 Helicopter Rotor. In: Research Topics in Aerospace Advanced In-Flight Measurement Techniques. Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 195-213. doi: 10.1007/978-3-642-34738-2_13. ISBN 978-3-642-34737-5 . ISSN 2194-8240.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-34738-2/page/1

Kurzfassung

For the design of a helicopter rotor blade, it is crucial to predict the dynamic behavior and occurring forces and moments. For the validation of prediction tools, reliable flight test data is required. Furthermore, flight test measurements are necessary for the calculation of fatigue loads. Today, strain gauges are applied to a helicopter rotor blade to perform measurements in flight test. Locally, they allow a precise strain measurement for the complete rotor revolution. This instrumentation implies a high effort. Furthermore, wiring can imply difficulties due to its weight and its modification of the aerodynamic shape. An optical measurement technique may overcome some of the limitations of strain gauges. A precise measurement of the deformation of the complete surface of the rotor blade allows to locate high strains and to identify oscillatory modes. The exact blade position can be identified optically. One of these advanced optical measurement techniques is the Image Pattern Correlation Technique (IPCT). Today, IPCT is a state of the art measurement technique for static and dynamic deformations. In AIM, DLR and Eurocopter explore the feasibility of Quantitative Video Technique (QVT) together with the Image Pattern Correlation Technique (IPCT) on the rotating main rotor blades of a flying helicopter. Ground tests of the measurement system on a whirl tower and a tied down helicopter are performed to verify the feasibility and performance of the measurement system previous to flight testing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82295/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:eBook: 978-3-642-34738-2, eISSN: 2194-8259, DOI: 10.1007/978-3-642-34738-2_13, Chapter 13
Titel:Blade Deformation Measurements with IPCT on an EC 135 Helicopter Rotor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Boden, Fritzfritz.boden (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maucher, ChristophEurocopter Deutschland GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Research Topics in Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-642-34738-2_13
Seitenbereich:Seiten 195-213
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Boden, FritzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lawson, NickolasCranfield University, National Flying Laboratory Centre, Beds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jentink, Henk W.NLR, Amsterdam, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kompenhans, JürgenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Advanced In-Flight Measurement Techniques
ISSN:2194-8240
ISBN:978-3-642-34737-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:AIM, IPCT (Image Pattern Correlation Technique), helicopter rotor blade, Quantitative Video Technique (QVT)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:27 Mai 2013 16:22
Letzte Änderung:03 Aug 2023 10:31

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